Het profijt van de predikant

Predikanten zijn heel belangrijk in de productie van getuigenissen. Waarom is dat? Met andere woorden: welk belang heeft de predikant erbij als er getuigenissen gegeven worden in zijn kerk?

Predikanten hebben een morele verplichting om mensen in pastorale nood te helpen. Maar dat is niet de enige reden om je als predikant bezig te houden met ex-Satanisten. Christendom in Zambia is een competitieve markt, waar predikanten naam moeten maken om succesvol te zijn. Aan de hand van een voorbeeld zal ik laten zien hoe ex-Satanisten daarbij helpen.

Zuster X wordt geïnterviewd door een predikant voor een radio programma. Het programma gaat over schaamte en hoe daarmee om te gaan. Zuster X is in het verleden verkracht, en wordt daarover geïnterviewd. Haar stem is zacht, en ze klinkt kwetsbaar. Na het interview bedankt de predikant haar, en richt zich tot het luisterpubliek:

“Beste luisteraars, dit was het. Ik hoop dat jullie een paar dingen hebben opgestoken van dit interview, ik hoop dat het een eye-opener was. Ik bid dat als jij nu denkt, ‘Dominee, dit gaat over mij, over wat ik doormaak,’ dat je dan contact met ons opneemt. We staan klaar om je te helpen. Aarzel niet, neem contact op.”

Als ‘man van God’ is de predikant in staat om mensen te helpen als ze in de problemen zitten. Het verhaal van zuster X is een visitekaartje voor zijn pastorale werk: ‘Neem contact op met ons,’ zegt hij, ‘wij staan voor je klaar.’

Maar het interview met zuster X is nog niet afgelopen. De predikant herinnert zich dat zuster X ooit ook zwanger was geraakt. Hij vraagt haar ernaar. Zuster X begint te huilen. De predikant legt uit dat dit betekent dat ze er nog niet overheen is. Zuster X zegt dat ze zou willen dat het over was, dat het gewoon tot het verleden behoort. De predikant troost haar en zegt dat ze zich wel weer normaal zal gaan voelen, als ze het maar los kan laten, en als ze de mannen die haar verkracht hebben vergeeft. Zuster X zegt dat ze hen loslaat, en vergeeft. Ze zegt dat ze ook haar vader vergeeft, die er nooit voor haar was. Dan begint ze hartverscheurend te huilen, en de predikant stopt de opname. Dit is wat hij zegt als hij weer begint op te nemen:

“P1: Nou, beste luisteraars, het is nu een compleet ander verhaal geworden. Ik ben net terug van het bidden voor Zuster X hier in de studio. Zoals je hoort ben ik nog steeds een beetje buiten adem. Het was een lang gevecht. Weet je wat er met jou gebeurde toen we voor je baden?

ZX1: Nee.

P2: De duivel zelf weigerde om je lichaam te verlaten. Hij wilde je niet loslaten. Hij zei dat jij uit de zee kwam, en dat je van hen was, en dat je de uitverkorene was. En wij zeiden dat God jou gekozen had voor je geboren werd. God kende jou voor je geschapen was, en dat hebben we de duivel verteld. En uiteindelijk heeft hij je laten gaan. Hoe voel je je nu?

ZX2: [heel zwakjes, alsof ze in tranen uit kan barsten] Ik voel me vrij. Ik ben zo blij in mijn hart. Mijn lichaam voelt lichter en mijn hoofd is… zo leeg. Ik voel me anders dan toen ik hier kwam. Ik ben zo blij, ik kan het niet uitleggen.

P3: Eigenlijk ben je niet echt leeg. Wat je nu ervaart als leegte is eigenlijk het wegnemen van de dingen die je in de weg zaten. Die voelden aan als een zwaarte, als een last die de duivel op je schouders had gelegd. Nu ben je lichter omdat God al die dingen heeft weggenomen. Amen en amen. Wat wil je nu tegen God zeggen?

ZX3: [bijna onhoorbaar] Ik God danken dat hij me bevrijd heeft, en…

P4: Ik weet dat je moe bent nu, je bent zwakker dan voorheen, maar ik weet ook dat je enthousiast kunt zijn, en mensen kunt laten weten dat je blij bent om wat er vandaag gebeurd is.

ZX4: Okee.

P5: Als je je nu tot God richt, wat zou je tegen God zeggen?

ZX5: Ik wil God danken voor wat hij voor mij gedaan heeft, omdat hij mij bevrijd heeft. En ik wil zeggen… Ik beloof dat ik mijn leven zal leven in overeenstemming met Gods wil. En ik wil jou bedanken dat je me deze gelegenheid hebt gegeven, dat ik hier nu ben, en dat ik bevrijd ben. Ik ben zo blij van binnen. Zelfs al kan ik het niet zo goed zeggen, ik ben zo blij. Ik wil zeggen: Dank U Heer.”

Wat begon als een persoonlijk verhaal over schaamte en verkrachting is ineens veranderd in een gevecht op een wereldwijde schaal, tussen de mensen van God en de duivel. De predikant dringt er bij Zuster X op aan dat ze in haar eigen woorden vertelt over haar ervaring. Een dergelijk getuigenis heeft overtuigingskracht, het dient als bewijs voor de macht van God over de duivel. Het is tegelijkertijd een blijk van de macht van de predikant zelf. Aan het begin van deze uitsnede is hij nog steeds een beetje buiten adem, maar hij heeft het gevecht met de duivel over Zuster X wel gewonnen.

In Zambia lijken elke week wel nieuwe kerken te ontstaan – die natuurlijk allemaal op zoek zijn naar nieuwe leden. In deze competitieve context is het belangrijk voor predikanten om een aantrekkelijk alternatief te zijn. Getuigenissen van ex-Satanisten helpen daarbij, omdat ze benadrukken dat God en de duivel actief zijn in deze wereld, en dat de predikant van deze kerk voor zijn volgelingen kan vechten. Daarom dringt de predikant in het interview met Zuster X er zo bij haar op aan dat ze vertelt over wat haar net is overkomen; en daarom zijn predikanten zo betrokken bij de productie van getuigenissen van ex-Satanisten. De persoon die het meeste profijt heeft bij deze getuigenissen is de predikant.

Geef een reactie

