Profetie vandaag de dag

“Heb je geestuitdrijving, genezing of profetie nodig?” zo stond een poosje terug op veel 20160907-001billboards in Lusaka te lezen. In een nieuw boek reflecteren theologen en godsdienstwetenschappers uit Zambia en Zuid-Afrika op wat profetie vandaag de dag is of kan zijn.

Geestuitdrijving, genezing en profetie zijn hier ongeveer hetzelfde: als iets je dwars zit – fysiek, geestelijk, financieel of hoe dan ook – dan heb je genezing nodig door de uitdrijving van de kwade geest die probleem veroorzaakt, en de profeet is degene die deze geest kan herkennen en bevelen weg te gaan. Dit lijkt een heel ander idee van profetie dan ik ken uit de Bijbel – ik kan me niet voorstellen dat Elia, Jona of Amos zouden adverteren: “Hebt u nog profetie nodig?” En het is ook heel anders dan het spreken over de profetische stem die de kerk in de samenleving zou moeten hebben.

Uit de artikelen in Prophecy today komen de beelden van twee heel verschillende soorten profeten tevoorschijn. Aan de ene kant de sterke man (of soms vrouw) van God die profeteert in het leven van mensen, wat dan zoiets betekent als dat hij door zijn machtige, geestelijke woord goede dingen teweegbrengt: ‘Nu zullen de goede tijden in je leven aanbreken, in Jezus’ naam!’ Aan de andere kant worden mensen profeten genoemd die het aandurven zich uit te spreken tegen de machtigen in de samenleving ten bate van sociale rechtvaardigheid, al lijken deze mensen er minder te zijn – of in elk geval minder herkenbaar te zijn – in dit tijdperk na de Apartheid in Zuid-Afrika.

In de kerken in Zambia en Zuid-Afrika bestaan beide ideeën van profeet naast en door elkaar. Verschillende auteurs in ons boek benadrukken het verlangen naar het goede leven dat alle twee de soorten profeet drijft. Beide vormen van profetie baseren zich ook op het oude testament, al is het dan op andere aspecten van de verhalen over de profeten van Israël: sommigen doen wonderen en alles wat ze zeggen, komt uit; anderen zijn vooral kritisch op de macht en gericht op een rechtvaardiger samenleving. In het nieuwe testament wordt gezegd dat profetie belangrijk is, maar opvallend genoeg zijn er uit die tijd niet echt profetieën opgenomen in de bijbel. De profetieën uit de tijd na Jezus lijken een meer beperkte invloed te hebben: ze zijn er voor de opbouw van de locale gemeente.

De meeste auteurs in benadrukken ook dit welzijn van de gemeente als geheel: profetie beantwoordt een gerechtvaardigd verlangen naar een beter leven, maar profetie ontspoort als de nadruk op de persoon van de profeet komt te liggen. In een artikel wordt beschreven hoe in een Zuid-Afrikaanse Zionistische kerk profetie iets heel democratisch is: van hoog tot laag iedereen kan een ander in de kerk apart nemen om diegene een woord van God mee te geven – een soort profeetschap van alle gelovigen. Profetie voor iedereen en ten bate van de gemeenschap – dat is één van richtingen in de diverse bijdragen uit Prophecy today: reflections from a Southern African context. Dit boek is nu verkrijgbaar via de Zuid-Afrikaanse uitgever CLF. Lees mee over deze belangrijke ontwikkelingen in het Christendom in Zuidelijk Afrika!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s