Letterlijk gier-ig zijn; Rijk worden in Nigeriaanse films

Moet je letterlijk gier-ig zijn om rijk te worden in de handel? We hebben weer eens wat van de Nigeriaanse films bekeken die hier op elke straathoek verkocht worden. We zochten de films uit die iets met religie te maken hebben, en die bleken allemaal te gaan over rijk worden. In één van de films wil een groepje jongemannen rijk worden, en een geheime broederschap biedt hun die mogelijkheid. Het enige wat ze hoeven te doen, is zich voor zeven dagen laten veranderen in gieren en zich voeden met mensenvlees. Daarna zal hun handel floreren.

We hadden zoiets al eens horen vertellen over succesvolle handelaren. Dat als je ’s avonds een gier bij hun winkels ziet, dat dat dan waarschijnlijk de eigenaar is, die soms in een gier verandert als deel van de deal om rijk te worden. Dit komt dus ook uit Nigeriaanse films.

De Zambiaanse vriend met wie ik de films uitzocht, zei al dat Johanneke voor haar onderzoek naar Satanisme vast veel nuttige informatie uit de films kon halen. Dat is zo, maar misschien wel anders dan hij bedoelde. Voor veel mensen hier lijken deze Nigeriaanse films gewoon een informatiebron die je vertelt hoe bijvoorbeeld rijk worden werkt. En als je dan vraagt of ze ook geloven dat Superman of Dracula bestaat omdat daar films over zijn, dan blijkt weer anders te liggen, want dat zijn films van blanke mensen… Nigeriaanse films vertellen gewoon de waarheid.

In veel van de films moet de hoofdpersoon dierbaren offeren om rijk te worden: hun kind of hun vrouw. Ik kan mij voorstellen dat als je echt alles op alles wilt zetten om rijk te worden, dat dat ten koste kan gaan van je gezin, maar ik kan mij er niks bij voorstellen dat je denkt dat werkt door hen in een vijzel fijn te malen zoals in de films gebeurt. Ik kan mij zowel niet voorstellen dat je denkt dat het werkt, en niet dat je het dan zou overwegen. Maar hier lijkt het een kwestie te zijn waar je een morele keuze moet maken: zo moet je niet rijk willen worden!

De dominees in deze Nigeriaanse films proberen ook rijk te worden, met name door veel wonderen te doen die kerkgangers aantrekken. En die wonderen doen ze ofwel door arme mensen in te huren die voor lamme of blinde spelen in hun kerkdienst en dan genezen worden, ofwel door bijvoorbeeld een kwaadaardige zeemeermin te aanbidden die hen dan magische krachten geeft. Van dat laatste kan ik mij alweer niet voorstellen dat je denkt dat het werkt, en dat je het dan zou overwegen, maar studenten heb ik hier al verschillende keren horen preken dat het natuurlijk verleidelijk is om zo wonderen te kunnen doen, maar dat dat niet mag.

Veranderen in gieren, het offeren van familieleden, zeemeerminnen die magische krachten uitdelen – na ruim vier jaar hier snap ik nog steeds niet hoe mensen dat hier zo letterlijk kunnen nemen…

Geef een reactie

