Welvaartsevangelie

Elk jaar mogen onze studenten één vak zelf kiezen. Dit keer was de keuze uit Oude Testament, Nieuwe Testament of systematische theologie. Met mijn collega’s Oude en Nieuwe Testament sprak ik af dat we alle drie onze colleges over de prosperity gospel zouden houden, met een gezamenlijke discussiebijeenkomst halverwege en een uitwisseling van wat we geleerd hebben aan het eind.

De prosperity gospel is hier een belangrijk thema, zoals we al vaker geschreven hebben. Als je goed gelooft en vooral goed geeft aan kerk en dominee, zal God je belonen met rijkdom en gezondheid. In onze protestantse kerken moeten we dat ook wel verkondigen, zo wordt ons telkens weer uitgelegd, anders geven mensen hun collectegeld alleen aan de pinksterdominee waar ze zondagmiddag heen gaan, of the TV-dominee waar ze de rest van de week naar kijken. Het valt me elke keer weer op hoe dat zo zonder gêne gezegd wordt: je moet dit wel verkondigen, anders heb je als kerk en dominee geen inkomsten. De vraag of het waar is wat je dan zegt, lijkt niet eens op te komen. Die boodschap is wat mensen laat geven, dus die boodschap is nodig.

De drie klassen kwamen tot best verschillende conclusies, al weet ik niet zeker of dat niet meer lag aan de persoonlijke overtuigingen van de docenten, dan aan hun vakgebied. Bij onze Zambiaanse collega in Oude Testament hebben de studenten vooral geleerd dat de prosperity gospel wel een punt heeft, namelijk dat God betrokken is bij onze hele persoon: God sluit een verbond met mensen, zoals Abraham, en wil dat het hen goed gaat niet alleen geestelijk, maar ook fysiek en materieel. We kunnen iemands geloof niet aflezen aan zijn welvaart, maar God wil wel dat het met zijn mensen voorspoedig gaat.

Bij onze Amerikaanse collega in Nieuwe Testament leerden de studenten vooral dat er geen garanties zijn: God kan je rijkdom en genezing geven als beloning voor je geloof, maar je kunt er niet op rekenen. Misschien heeft God met jou een ander plan, zoals met Paulus, die niet rijk en welvarend was, maar dan moet je zien dat het nog belangrijker is dat je verbonden bent met Christus.

In mijn klas in systematische theologie hebben we het onder andere gehad over Luther’s stelling dat hier op aarde alleen de innerlijke mens al een nieuwe mens kan worden, de uiterlijke mens blijft gebonden aan de wisselvalligheden van de wereld, met rijkdom en armoede, met ziekte en genezing. Als je er al op gaat letten hoeveel welvaart en gezondheid je geloof je oplevert, dan ben je al met de verkeerde dingen bezig.

Met de verschillen tussen ons als collega’s liet het college ook zien dat theologie discussie is, en er geen definitieve antwoorden zijn. Ik ben blij dat de studenten nu een beetje hebben nagedacht over de prosperity gospel voordat ze het kopiëren ‘omdat er toch geld binnen moet komen’. Ik zal zo eens gaan kijken hoe mijn studenten hun tentamen hebben gedaan.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s