Vertellen over Zambia

De verscheidenheid in de Protestantse Kerk in Nederland is groot, merkten we tijdens ons verlof. Niet alleen zijn er verschillende meningen over heel veel onderwerpen, ons verhaal over de kerk in Zambia riep ook heel verschillende reacties en associaties op.

In december waren we in Nederland, onder meer om in gemeentes te vertellen over ons werk in Zambia. Het onderhouden van de contacten tussen de kerk in Zambia en die in Nederland is namelijk een van de voornaamste redenen dat Kerk in Actie ons naar Zambia heeft uitgezonden. In de meeste gemeentes vertelden wij ongeveer hetzelfde verhaal: onze ervaringen bleven immers hetzelfde. Maar hoe mensen reageerden, de vragen die ze stelden, die verschilden heel veel.

In Zambia zien we hoe de protestantse kerken steeds meer beïnvloed worden door Pinksterkerken en TV-dominees, en hoe ze daar mee worstelen. Moeten we in de protestantse kerken nu ook boze geesten gaan uitdrijven? Moeten we in de protestantse kerken nu ook met zalvingsolie gaan werken ter genezing of als bescherming?

In Nederland waren we in een gemeente waar ze ook met die laatste vraag bezig waren. In de buurt hield een Nederlandse Pinksterkerk genezingsdiensten, en nu waren ze als gemeente bezig met de vraag hoe daarop te reageren. Net als in sommige Zambiaanse gemeentes zijn ze aan het experimenteren met een soort protestantse genezingsdienst.

In een andere gemeente vertelde men ons dat zij er als gemeente mee bezig zijn hoe ze moeten omgaan met verder geseculariseerde ouders die wel hun kinderen willen laten dopen. In Zambia zien protestantse kerken hun gemeenteleden naar Pinksterkerken gaan voor bescherming tegen of uitdrijving van boze geesten. Moeten we blij zijn met hun verlangen naar nog meer contact met God in alle delen van hun leven, of is het gebaseerd op een verkeerd, niet protestants maar magisch bijgeloof? Deze vragen riepen herkenning op in de gemeente die worstelt met hoe open de kinderdoop moet zijn. Zij vragen zich af of ze blij moeten zijn dat de geseculariseerde ouders toch nog iets met de kerk hebben, of zoeken die ouders eigenlijk een soort magische geestelijke bescherming waar we tegen zouden moeten spreken?

In deze beide gemeenten wezen wij onze gesprekspartners er op dat in de bijbel Jezus ook boze geesten uitdrijft, dat in de bijbel ook ziekenzalving voorkomt en dergelijke. ‘Ja, dat is waar ook,’ leek een zo’n beetje de reactie. Dat was weer heel anders in een derde gemeente waar we over Zambia vertelden. Daar werd alles wat we noemden meteen verbonden met bijbelteksten: ‘In Jacobus staat ook…’ en ‘Je hebt ook dat gebed van Jabez…’ Ook dat sluit aan bij onze ervaringen in Zambia: onze studenten houden ons ook voortdurend bijbelteksten voor die van toepassing zijn op waar we het over hebben.

Hetzelfde verhaal uit Zambia in drie van de bezochte gemeentes: overal leverde het herkenning op, maar overal toch ook weer op een heel andere manier. Mooi om zo ook via deze omweg van het contact met Zambia ook de verscheidenheid in onze Protestantse kerk in Nederland weer een beetje meer te leren kennen.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s