Hekserij?

In deze warmste tijd van het jaar – binnen zegt de thermometer 31.6°C, en daar is het koel als je van buiten komt – is ’s ochtends een heerlijke tijd om buiten te zijn. Dus stapte ik dinsdagochtend met twee kommen muesli voor het ontbijt het huis uit de veranda op. Op de door onze schoonmaakster zorgvuldig gewaxte ondergrond gleed  de deurmat weg – en ik lag op de grond in een plas melk, stukjes muesli en scherven. Tja. Zo geef je les over hekserij die alle ongelukken verklaart, en zo zit je thuis met een stijve knie en een dikke enkel…

Het kostte mij een dag om te bedenken dat zo’n val hier wellicht als een gevolg van hekserij geïnterpreteerd zou worden. Voor mijn studenten, de volgende dag, was het logisch. Een student legde Hermen (die mijn college overnam) het wereldbeeld van hekserij uit: “Alles wat verkeerd gaat, dat komt door hekserij. Dus ook dat Johanneke nu gevallen is.” Hekserij legt uit waarom ongelukken gebeuren. De studenten snappen ook wel dat een deurmat weg kan glijden – maar waarom moest het mij op dat moment gebeuren? Daar moet meer achter zitten.

Voor mij een mooie gelegenheid om eens uit te proberen hoe het is om te denken in termen van hekserij. Ik moet zeggen dat het me een ongemakkelijk gevoel geeft. Als ik moet kiezen tussen geloven dat ik ben gevallen door pech of doordat iemand het op mij gemunt heeft, dan geloof ik liever in pech – ik wil niet door de wereld gaan met het idee dat mensen me zomaar kwaad willen doen. “Ongeluk bedenkt vele creatieve manieren om ons te overvallen,” schreef een Nederlandse dominee op mijn facebook. Dat ongeluk dat doet, daar kan ik mee leven. Dat andere mensen creatieve manieren bedenken om mij te overvallen niet.

Een ander punt: wie ben ik, in het grotere geheel? Zelfs hier, waar mij de status van rijke blanke wordt toegekend, ben ik toch eigenlijk maar een onbelangrijk figuur. Als je iemand kwaad wilt doen, dan toch iemand die invloed heeft op je leven? Nog een punt: een dikke enkel is lastig en pijnlijk, maar voor mij toch niet echt ongelukkig genoeg om actief te zoeken naar alternatieve verklaringen. Mijn been zit er nog aan, zeg maar, en volgende week hoop ik weer gewoon rond te lopen. Als er nou keer op keer nare dingen gebeuren, of als tragedie echt toeslaat in je leven, dan, misschien, kan ik me voorstellen dat je andere antwoorden gaat zoeken. Niet hiervoor.

Ik heb het uitgeprobeerd, het denken met hekserij. Het bevalt me niet echt. Het is vast anders als je ermee opgroeit, als dit het enige denkraam is dat je kent. Maar voor mij, ik blijf voorlopig maar een nuchtere Hollander…

Geef een reactie

