Tegen geloof en hoop

Een poosje terug liet een student mij een preek van hem lezen waarin hij de hoorders een groter huis, een auto of promotie beloofde, als ze God maar precies daarom vroegen. Ik zei hem dat hij dat niet kon beloven. Hij paste zijn preek een beetje aan. Nu moedigde hij zijn hoorders alleen maar aan om hoop te houden: het grotere huis, de auto of promotie zullen komen, zo niet dit jaar, dan volgend jaar. Als dominee wil hij mensen ondersteunen in hun geloof, en geloof is toch de zekerheid van dingen die je nog niet ziet?

Afgelopen zondag hoorde ik een Pinksterdominee naar dezelfde Bijbeltekst verwijzen, oproepend om God alvast te bedanken voor dat grotere huis, die auto of die promotie die gaan komen. Mensen werd opgedragen hun geloof te tonen door alvast te vieren dat God hen al die dingen gaat geven.

Ik vind dit geloof en deze hoop een beetje treurig. Waarom zou het goed zijn te blijven geloven in al die dingen die niet gaan komen? Waarom zou je die hoop willen aanmoedigen en in stand houden? Misschien heb ik makkelijk praten, komend uit een rijk land. Maar toch, een eigen huis heb ik niet, en grondbezit, wat hier zo belangrijk is, evenmin, maar ik zie ook niet waarom ik dat zou moeten willen. Een privé-vliegtuig, dat gelovigen hier ook vaak beloofd wordt, zal ik nooit hebben, maar dat kan mij ook niet zoveel schelen. Als dit geloof is, als dit hoop is, dan denk ik dat ik er voor bedank. Kierkegaard schreef: “De aardse hoop moet je ombrengen, want juist dan heb je jezelf pas gered door de ware hoop” (Onverdeeld één ding te willen, p. 148). Maar nu ik er op let, zie ik hier overal om mij heen mensen die juist dat aardse lijken te bedoelen met geloof en hoop.

Salomo vroeg om wijsheid en niet om rijkdom; Jezus riep op eerst het Koninkrijk van God te zoeken, maar hier heb ik deze teksten al verschillende keren als tactische aanwijzingen horen uitleggen. Als je God om wijsheid vraagt, dan krijg je, net als Salomo, ook de rijkdom, waar je eigenlijk naar verlangt. Als je eerst het Koninkrijk van God zoekt, dan krijg je ook alle andere dingen die Jezus belooft en die je eigenlijk wilt. Maar moet je die dingen wel willen?

Misschien is je leven aangenamer als je de illusie hebt dat je volgend jaar in luxe zult leven, maar toch vind ik het treurig als je dat jezelf dan maar voorspiegelt. Ik denk dat ik tegen zulk geloof en zulke hoop ben.

2 thoughts on “Tegen geloof en hoop

  1. Bedankt voor je artikel. Ja het zijn de kleine dingen die het doen. Dat is pas genieten en ontdekken wat dankbaarheid inhoud en met je doet.

Geef een reactie

