Goede voornemens

“Ik zou graag bij de besten van de klas willen horen, maar ik realiseer me nu al dat ik nog veel moet leren: hoe je een preek moet schrijven en houden, hoe je onderzoek doet, hoe je goed samenleeft met zoveel verschillende mensen, hoe je moet werken met de computer…” Aan het woord is één van de zeventien nieuwe eerstejaars studenten die deze week zijn begonnen aan hun opleiding theologie.

Gaan studeren aan Justo Mwale is voor veel studenten een nieuw begin. Sommigen komen net van de middelbare school en moeten wennen aan het andere karakter van een universitaire opleiding. Anderen hebben al een andere carrière achter de rug, als politieagent, fotograaf, bouwvakker of fabrieksarbeider. Er komen in ieder geval veel veranderingen bij kijken: op tijd opstaan, zelf koken en de was doen, geen familie om je heen, aantekeningen maken tijdens de colleges in plaats van alles kunnen lezen in lesboeken, nieuwe talen leren, werken aan je Engelse woordenschat.

Van veranderingen kun je leren en groeien. Een andere student zegt: “Ik heb nu al, na een week, het idee dat ik zelfstandiger en veel volwassener word. Ik had mijzelf aangewend om hele tijden lang TV te kijken of radio luisteren, en was heel afhankelijk van mijn zus. Nu merk ik dat ik zelf verantwoordelijkheid moet nemen: verstandig met mijn geld omgaan, zelf boodschappen doen en koken, en zelf in de gaten houden hoe ik mijn tijd gebruik.”

En soms valt het tegen: “Ik had eigenlijk verwacht dat er mensen zouden zijn die voor ons zouden koken, maar toen ik hier kwam bleek dat we dat zelf moeten doen. Toen ik voor het eerst kookte, voelde ik me opgelaten, omdat ik dacht dat het niet hoort als man. Maar inmiddels vind ik het al gewoon en makkelijk.”

De studenten leren hun verwachtingen aan te passen en om te gaan met de nieuwe omstandigheden, zelfs al is dat soms moeilijk. “Ik was zo blij toen ik bericht kreeg dat ik toegelaten was tot Justo Mwale. Toen we op de campus aankwamen werden mijn vrouw en ik hartelijk begroet. Maar mijn vrouw was in tranen toen ze onze nieuwe woning zag: twee kamers – we delen de slaapkamer met ons dochtertje, en die slaapkamer is ook onze keuken.” In zo’n geval helpt het om te praten met de studenten die er al langer zijn: “Later sprak ik een ouderejaars student, en hij vertelde dat het voor hem heel anders was geweest: hij kwam uit een dorp op het platteland, zonder elektriciteit. Hij had in zijn leven nog bijna nooit een auto gezien. Deze student verwachtte dat Justo Mwale zou zijn als zijn dorp, en was blij verrast dat er elektriciteit was. Hij vertelde hoe hij God dankte dat hij nu in deze hemel op aarde was…”

Ook de verwachtingen over wat theologisch onderwijs inhoudt, blijken niet altijd uit te komen. “Een ouderejaars student zei dat ze had verwacht dat er in de opleiding veel aandacht zou zijn voor gebed, het aanbidden van God, geesten uitdrijven en vasten – maar dit kwam helemaal niet uit. Het gaat veel meer om intellectuele zaken zoals boeken lezen en werkstukken schrijven.” Tijdens onze bijbelstudie voor docenten hadden we het hier nog even over: wat moeten we doen aan dergelijke verwachtingen van studenten? Een van onze collega’s had een mooi antwoord: “Wat we moeten laten zien aan de studenten, is dat theologie studeren óók een spirituele activiteit is. Theologen, of ze zich nu bezig houden met kerkgeschiedenis of systematische theologie, doen dat ook vanuit hun geloof. Laten we proberen om de link tussen spiritualiteit en intellectuele arbeid in onze lessen te laten zien.” Een goed voornemen voor 2015!

Geef een reactie

