Thuis

Driving home for Christmas” klinkt uit de speakers van mijn laptop. Ik weet dat het in Nederland Sinterklaas is, maar hier is het winkelcentrum al helemaal in kerstsfeer, met rendieren, arrensleeën en kerstbomen. En dus heb ik maar een kerst-cd gekocht, met alle klassiekers erop. Kan ik zelf doen alsof ik Sky Radio ben… “Driving home for Christmas – it’s gonna take some time, but I’ll be there,” zingt Chris Rea. Maar home, waar is dat eigenlijk?

Flying home for Christmas – dat is wat wij over een paar weken gaan doen, en ik zie er al naar uit. Familie en vrienden weer zien, koud buiten, warm binnen (in plaats van warm binnen, nog warmer buiten), lekker eten. Gewoon bij mijn ouders op de bank zitten, luisteren naar het jongste ‘nieuws’ uit het dorp. Misschien zijn er wel knieperties – ik weet bijna zeker dat er wel knieperties zijn. Zoals Daniël Lohues zingt: “Hier kom ik weg, veur mien hele leven ben’k met dizze horizon verweêm.”

Maar vanavond lees ik ook dit, via facebook-vrienden uit Malawi, ook uitgezonden: “Als zendeling kom je eigenlijk nooit meer thuis.” Ervaringen die je opdoet als je in het buitenland woont zijn moeilijk te delen met de thuisblijvers. En het thuisland blijft ook niet stilstaan terwijl je een paar jaar weg bent. Nieuwe muziek, nieuwe tv-programma’s, nieuwe woorden – je kunt het nieuws via internet volgen, maar daar pik je toch niet alles mee op.

Dat klinkt wel heel treurig en definitief: je komt nooit meer thuis. Maar iets herken ik er ook wel in. “Waar kom je vandaan?” is een vraag die ons vaak gesteld wordt door andere expats op de foto- of wandelclub. Vaak laat ik Hermen maar eerst antwoorden, want ik weet het niet zo goed. Waar kom ik vandaan? En waar gaan we straks met kerst heen? Nederland, is het voor de hand liggende antwoord – maar het klopt niet. We zullen evenveel tijd doorbrengen in Duitsland, waar mijn ouders wonen en waar ik ben opgegroeid. Nu ik erover nadenk: ik heb langer in Duitsland gewoond dan in Nederland. Dus waar kom ik vandaan? Ik geloof niet dat ik ooit geantwoord heb: “Uit Duitsland.”

Waar is ons home? Een oud-student sprak Hermen bestraffend toe: maar twee weken naar huis, naar de familie? Dat is toch veel te kort! Ach, ik heb eigenlijk altijd het idee dat ik vooral thuis ben waar ik samen met Hermen ben, of dat nu Nederland, Zambia of Zuid-Afrika is. En ik denk maar weer aan Daniel Lohues, die zingt:

Klagen heurt nie hebben we leert

Kiek mar rond, altied ien die dieper zit

Elke dag is ja weer ien

En je moeten joe redden waor a’j bennen

Lachen helpt goed tegen de kaole

Eten helpt. Dat weten we allemaole

Elke moment is ja weer ien

En je moeten je redden waor a’j bennen

One thought on “Thuis

  1. Hoi Johanneke n Hermen,
    Ik wist al van je ouders dat jullie Kerst in Nederland/Duitsland vieren. Fijn dat dat kan en ik kan me voorstellen dat jullie je daarop verheugen. Je ouders ook, hoor!
    Het is goed om af en toe terug te keren naar de plek waar je vandaan komt, waar je roots liggen.
    Als gezin heb je dezelfde wortels, maar de takken groeien allemaal verschillend.
    Het is zeker goed als je weer terug bent geweest om te evaren dat je thuis eigenlijk daar is waar je gelukkig bent met je geliefde.
    Ik wens julie een goede reis en gezegene kerstdagen. Geniet van het samenzijn met familie en vrienden.

    Hartelijke groeten, Alie Peeneman

Geef een reactie

