Wondergeld

Stel je voor: je gaat naar een kerkdienst, en als je na afloop de kerk uitloopt vind je bankbiljetten in je broekzak die er daarvoor nog niet waren. In Zambia is dit ‘wondergeld’ al een maand lang gesprek van de dag. Wat is er gebeurd? Op 3 oktober hield de Zimbabwaanse profeet Uebert Angel een opwekkingsbijeenkomst in het grootste voetbalstadion van Lusaka. Hij verspreidde daar naar schatting 27.000 kwacha (4.000 euro) aan ‘miracle money’ en ‘miracle talk time’ (beltegoed).

De reacties op deze gebeurtenis lopen erg uiteen. Voor sommigen is het duidelijk: dit is nep. Misschien hebben helpers van profeet Angel wat geld bij mensen in de zak gestopt als mediastunt, maar geld produceren kan natuurlijk niet. Anderen nemen het serieus, maar maken zich zorgen om de stabiliteit van de economie als mensen zomaar geld bij kunnen maken. Weer anderen vertrouwen het wondergeld niet – kan dat wel afkomstig zijn van God? Er dook meteen een ex-Satanist op die uitlegde hoe hij vroeger in de onderwereld belast was met het maken van geld.

Uebert Angel is inmiddels al lang vertrokken uit Zambia, maar hij lijkt de discussie wel te volgen. In een recente preek, te vinden op zijn YouTube-kanaal, legt hij uit hoe het zit met het ‘wondergeld’. Hij ontdekte de mogelijkheid om wondergeld te verkrijgen toen hij eens blut in London zat. “Ik vertelde mijn vrouw dat ik naar de bank ging om geld te pinnen, maar ik wist dat ik rood stond. Toen ik bij het pinautomaat kwam probeerde ik te pinnen, maar het automaat bevestigde dat het niet kon omdat ik rood stond. Dus begon ik tegen het pinautomaat te preken, te zeggen dat ik een Christen ben en dat het natuurlijk niet de bedoeling was dat ik blut was. Ik zei: ‘Zie, hier is Uebert Angel van de Hoogste. Ik sta voor je en wil geld voor eten.’ Toen probeerde ik het nog eens, en op dat moment kwam er 2.000 pond uit het pinautomaat.” Later probeerde hij het nog eens. Eerst lukte het niet. Daarna kwam er 2.000 dollars uit. Dat betekent trouwens niet dat je maar moet wachten tot het ‘wondergeld’ binnenstroomt: “Wees niet lui omdat er wondergeld is. Sommigen zeggen: ‘Ik ga geen bedrijfje opzetten, want de profeet legt mij zijn handen op en dan komt het wondergeld wel.’”

Wat moet je nou met zo’n verhaal? Alles in mij schreeuwt: maar dat kan helemaal niet! Kun je het je al voorstellen? Als je roodstaat: gewoon een preek houden tegen het pinautomaat, en er komt vanzelf geld uit. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het nog nooit heb geprobeerd, maar… Nee, dit kan toch echt niet?! Ik vind het lastig om te zeggen dat mensen die dit geloven dom of naïef zijn, maar ik kan het moeilijk anders zien. Misschien houden we er als Christenen in Nederland niet genoeg rekening mee dat God in ons leven kan ingrijpen, maar dit gaat mij toch echt te ver.

Naast mijn ongeloof is er ook een theologisch meningsverschil. Is het goed om rijk te zijn? Moest de rijke jongeling in de Bijbel niet juist zijn geld weggeven? Volgens Uebert Angel is het heel belangrijk voor een Christen om rijk te zijn. “Geld is het antwoord op alles,” zegt hij. “Ok, het is niet alles, maar het is wel het antwoord op alles. Geld is belangrijk. Ok, het kan je niet de Heilige Geest geven, maar het kan je er wel in de buurt van brengen.” Volgens Angel was Jesus ook bijzonder rijk. “Judas Iskariot was Jezus’ penningmeester. Drie jaar lang stal hij geld uit de zak waar het in bewaard werd. Maar Jezus zei er nooit iets van. Dat betekent dat er verschrikkelijk veel geld in die zak zat.”

We lezen de Bijbel anders, Uebert Angel en ik. Leefde Jezus niet een eenvoudig leven? Hij at toch brood en een beetje vis, en niet kaviaar of champagne? De ezel waarmee Hij Jeruzalem binnenreed was toch een teken van nederigheid? Of lees ik de Bijbel met Westerse ogen, ogen die gewend zijn aan de welvaart? Betekent mijn kritiek dat ik het publiek van Uebert Angel een kans op rijkdom misgun? Ik denk het niet. Ik denk dat de hoop die gebracht wordt door welvaartsprofeten zoals Angel misleidend is. Maar heb ik een alternatief? Kan ik dat publiek wel een andere hoop bieden? Zorg ervoor dat je kinderen het goed doen op school, zou ik zeggen. Maar wat als je kinderen daar geen talent voor hebben? Wat als het onderwijs slecht is? Zoek werk, doe iets waarmee je geld kunt verdienen, zou ik zeggen. Maar wat als er geen banen zijn? Als alle kansen vergeven worden op basis van vriendjespolitiek? Een goede respons op het welvaartsevangelie zou een alternatief moeten kunnen bieden, maar die respons heb ik nog niet gevonden…

2 thoughts on “Wondergeld

  1. Vandaag met mijn zoons een gesprek over rijkdom. Het is heel makkelijk om op mensen neer te kijken die het slechter doen. Maar je kunt beter leren met een volle buik, en met geld kun je bijles kopen als het slechter gaat. Mooi Johanneke om daar samen over na te denken, dank..

  2. Ik vind die Uebert Angel wel een beetje een theologische kwakzalver. Er staat in de Bijbel toch ook zoiets van dat een knecht niet twee heren kan dienen. Je kan niet de Manon (god van het geld ) dienen en God. Hij is wel erg druk met de eerste heer. Hij zal wel als argument aanvoeren: als je meer geld hebt kan je meer aan de armen geven. Maar dan moet ik denken aan de arme weduwe en het koperpenninkje. Ik weet best dat ik makkelijk praten heb. Ik heb elke dag genoeg te eten en een bankrekening. Ik gun iedereen genoeg geld, zodat niemand geldzorgen heeft. Ik kan me zelfs voorstellen dat God ieder mens een leven zonder geldzorgen gunt ( genoeg geld wat iets anders is als stinkend rijk zijn) Maar niet omdat Geld in Gods ogen belangrijk is maar om je vrij te maken van materiële zaken. Zodat je ruimte krijgt voor God en de liefde tot je naaste.

Geef een reactie

