“Dit heb ik altijd willen leren”

Dit jaar is de najaarscollecte van Kerk in Actie bestemd voor het theologisch onderwijs in Zambia aan Justo Mwale Theological University College. Daarom in de komende maanden portretten van onze studenten: waar komen ze vandaan? Wat drijft hen? Hoe bevalt het studeren op Justo Mwale, en hoe zien ze de toekomst?

DSC_3196

Shingi is derdejaars student aan Justo Mwale. Ze stelt zich voor: “Ik ben Shingi uit Zimbabwe. Ik heb op school gezeten in Bulawayo, en ik ben als kind gedoopt in de UPSCA gemeente Makokoba. Ik ben opgegroeid in een arme stadswijk, wat we in Zimbabwe een township noemen. Als kind ging ik naar de zondagsschool, en zat ik op scouting. Ik was eigenlijk een heel gewoon kind, opgroeiend in een stad in Zimbabwe. De kerk was een belangrijk deel van ons leven, vooral omdat onze buren naar dezelfde kerk gingen.”

Toen Shingi zich geroepen voelde tot het predikantschap en de selectieprocedure had doorstaan, kreeg ze een beurs voor Justo Mwale. Daar is ze nog steeds blij mee: “Ik had al goede verhalen gehoord over Justo Mwale van de evangelisten in onze kerk, die hier ook opgeleid zijn. Dus ik wist dat Justo Mwale hoog aangeschreven stond. Nu studeer ik met veel plezier aan Justo Mwale.”

Shingi ziet uit naar het werk als gemeentepredikant, maar ziet ook wel moeilijkheden. “Ik kijk ernaar uit om in een gemeente te werken. De stages in gemeentes hebben me meer vaardig gemaakt voor het predikantschap. Waar ik tegenop zie is dat er moeilijke gemeenteleden en ook dominees zijn die niet geloven dat vrouwen toegelaten zouden moeten worden tot het ambt van predikant. Maar ik heb er vertrouwen in dat er genoeg leden en dominees zijn die vrouwelijke predikanten steunen.”

Het is Shingi’s grote droom om in de toekomst een bijdrage te leveren aan bijbelvertalingen. “Ik heb altijd willen leren om de Bijbel te lezen in de grondtaal. Aan Justo Mwale heb ik bijbels Hebreeuws en Grieks geleerd. Ooit zou ik verder willen in de studie van Bijbelse talen. Ik zou het mooi vinden om betrokken te zijn bij het vertalen van de Bijbel, in het bijzonder naar Afrikaanse talen.”

Meer weten over het werk van Kerk in Actie in Zambia? In dit filmpje vertelt Johanneke over het belang van theologisch onderwijs.

2 thoughts on ““Dit heb ik altijd willen leren”

  1. Prachtig, Wat een geweldige droom die werkelijkheid wordt. Bijzonder om het perspectief van Bijbelvertaler nu al tijdens de opleiding gestalte te doen laten krijgen. Willen jullie haar de groeten doen en Gods zegen in haar roeping toewensen van ons uit Garyp?

Geef een reactie

