“Werken aan een rechtvaardige samenleving”

Dit jaar is de najaarscollecte van Kerk in Actie bestemd voor het theologisch onderwijs in Zambia aan Justo Mwale Theological University College. Daarom in de komende maanden portretten van onze studenten: waar komen ze vandaan? Wat drijft hen? Hoe bevalt het studeren op Justo Mwale, en hoe zien ze de toekomst?

20130504-P1140510

Gibson (36) is vorig jaar afgestudeerd aan Justo Mwale Theological University College, en is nu predikant van de Church of Central Africa Presbytarian (CCAP) in Norton, Zimbabwe. Zoals veel studenten had Gibson al een carrière achter de rug voor hij theologie ging studeren. “Na de middelbare school heb ik als arbeider op een boerderij gewerkt, en daarna in een supermarkt in Bulawayo. Van 1997 tot 1999 werkte ik bij de Zimbabwaanse politie als paratrooper, en daarna bij de recherche. Tussen 1999 en 2010 heb ik gewerkt als rechercheur zware criminalitit, als chauffeur en ook als aanklager bij het hof van justitie nadat ik daar een certificaat voor had gehaald.”

De kerk was altijd al belangrijk voor Gibson. “Voordat ik theologie ging studeren, was ik een zeer betrokken kerklid; ik was lid van de Synode, van het bestuur van de Synode en van de classis. Ik zat ook in een hoorcommissie vanwege mijn expertise in wetshandhaving. Er waren maar weinig werkers in de kerk, dus besteedde ik mijn tijd aan het werk van God.” In 2003 volgt Gibson een opleiding tot evangelist aan Justo Mwale, en in 2009 start hij met de voltijds predikantsopleiding. “In eerste instantie wilde ik mijn baan bij de overheid niet opgeven, omdat de vergoeding voor levensonderhoud voor studenten erg laag is. Maar helaas duurde het regelen van mijn studieverlof langer dan de vakantiedagen die ik had, en ben ik op 12 juni 2010 uit dienst gegaan.”

Gibson heeft genoten van zijn studietijd aan Justo Mwale. “Studeren aan JMTUC is fantastisch en erg inspirerend. De stof is relevant voor de context waarin we werken en sluit aan de internationale standaard van onderwijs. Het is mijn droom om te werken aan een rechtvaardige samenleving met een rol voor de kerk in gemeenschap en beleid. JMTUC heeft echt iets bij te dragen daaraan. Waar zou de kerk zijn zonder goed opgeleide predikanten?”

Meer weten over het werk van Kerk in Actie in Zambia? In dit filmpje vertelt Johanneke over het belang van theologisch onderwijs.

Geef een reactie

