“Vereerd dat ik hier mag studeren”

Dit jaar is de najaarscollecte van Kerk in Actie bestemd voor het theologisch onderwijs in Zambia aan Justo Mwale Theological University College. Daarom in de komende maanden portretten van onze studenten: waar komen ze vandaan? Wat drijft hen? Hoe bevalt het studeren op Justo Mwale, en hoe zien ze de toekomst?

DSC_0797

Naele, de derde van een gezin met zeven kinderen, komt uit een klein dorp in de buurt van Chipata en is dit jaar begonnen met de opleiding theologie aan Justo Mwale. Ze heeft veel moeten praten om haar omgeving ervan te overtuigen dat dit echt haar roeping is. “Al sinds 2007 heb ik de innerlijke overtuiging heb dat ik geroepen ben tot het predikantschap. Het was niet gemakkelijk voor mij om naar Justo Mwale te komen. De eerste twee jaar zeiden ze dat ik nog te jong was om te gaan studeren. Daarna veranderden mijn ouders van mening: ze wilden dat ik een landbouwopleiding ging doen in plaats van theologie. Ik probeerde mijn ouders ervan te overtuigen dat theologie mijn roeping is. Met hulp van een predikant lukte dat uiteindelijk.”

Justo Mwale probeert actief vrouwelijke studenten te werven, maar gemakkelijk is dat niet. Vaak missen de meiden de examenresultaten om aangenomen te worden op de opleiding. Ook bij Naele was dit een probleem: “Na twee jaar begonnen ze ineens over mijn schoolresultaten – ik heb goede resultaten op vier van mijn examenvakken in plaats van de gevraagde vijf.” JMTUC helpt meiden zoals Naele door geld te geven voor bijlessen en examens, zodat de startkwalificaties in orde zijn als ze beginnen met hun opleiding.

Naele zit nu in het eerste jaar, en is daar erg blij mee. “Sinds ik hier ben ziet mijn toekomst er goed uit, al moest ik wel erg wennen aan het leven hier op de campus. Dat is compleet anders dan leven in een dorp! Het is een eer om hier te mogen studeren, en ik dank God voor deze mogelijkheid. Soms kan ik het zelf nog niet geloven dat ik echt hier ben. Ik heb al veel geleerd hier – vooral dat onze God echt God is, en dat hij een weg maakt waar geen pad lijkt te zijn.”

Meer weten over het werk van Kerk in Actie in Zambia? In dit filmpje vertelt Johanneke over het belang van theologisch onderwijs.

Geef een reactie

