“Wie ervoor kiest dominee te worden, kiest voor armoede”

Dit jaar is de najaarscollecte van Kerk in Actie bestemd voor het theologisch onderwijs in Zambia aan Justo Mwale Theological University College. Daarom in de komende maanden portretten van onze studenten: waar komen ze vandaan? Wat drijft hen? Hoe bevalt het studeren op Justo Mwale, en hoe zien ze de toekomst?

P1090955

“Mijn naam is Gilbert, ik ben derdejaars student aan Justo Mwale, waar ik studeer voor mijn bachelor in theologie. Ik ben in december 2013 getrouwd met een prachtige vrouw, en binnenkort verwachten we ons eerste kind.” Gilbert is lid van de Reformed Church in Zambia (RCZ), waar zijn vader predikant was. Hij weet dus als geen ander hoe het is om dominee te zijn in Zambia.

“Het is niet gemakkelijk om op te groeien als kind van een dominee. Soms was er niet genoeg eten, en ik herinner me dat ik twee keer van school ben gestuurd omdat het schoolgeld niet was betaald.” Gilberts vader, die in 2006 is overleden, is een bron van inspiratie. “Hij heeft me geleerd om extra hard te werken om succes te hebben, en om al het mogelijke te doen om een kostwinner voor mijn gezin te zijn. Mijn vader werkte hard om voor ons te zorgen, hij leerde zelfs het timmervak om meubels te maken die hij kon verkopen. Hij heeft me geïnspireerd om in God te geloven ongeacht de situatie.”

Gilbert weet dat het leven van een predikant niet gemakkelijk is, maar hij volgt in het voetspoor van zijn vader. “Ik voelde mij al als klein jongetje geroepen tot het predikantschap. Ik herinner me dat ik altijd voor mijn vrienden op school wilde preken, en dat ik de enige in de klas was die wilde bidden. Als er geen zondagschooljuf was, leerde ik mijn vrienden bijbelversen die ik uit mijn hoofd had geleerd.” Toch begon hij na de middelbare school niet meteen met de opleiding theologie. “Ik keek naar de moeilijke tijden die mijn vader en de familie hebben doorgemaakt en trok de conclusie dat als je dominee wordt, je kiest voor armoede. Daarom besloot ik na de middelbare school andere dingen te doen, en gewoon actief lid van de kerk en de jongerenvereniging te zijn.” Gilbert begint aan een opleiding informatie technologie, en daarna studeert hij rechten. Maar het zit hem niet lekker. “Ik had geen rust, geen bevestiging dat dit was wat God van mij wilde.” Uiteindelijk meldt hij zich, met steun van bevriende predikanten, toch aan bij Justo Mwale. “Nu ben ik blij dat ik theologie studeer en als student-predikant werk in de RCZ. Ik heb gemoedsrust en innerlijke vreugde gevonden.”

Gilbert heeft grootse plannen voor de toekomst na de studie aan Justo Mwale. “Ik denk er over om weer rechten te studeren. Niet om advocaat te worden, maar om juridisch advies te kunnen geven aan de kerk. En ik zou graag veel christelijke boeken willen schrijven, omdat daar een gebrek aan is in mijn kerk, en ik schrijven zo leuk vind. Volgens mij is dat de grootste bijdrage die ik kan leveren aan de kerk en het verspreiden van het koninkrijk van God.”

Meer weten over het werk van Kerk in Actie in Zambia? In dit filmpje vertelt Johanneke over het belang van theologisch onderwijs.

Geef een reactie

