“Justo Mwale heeft mij zelfvertrouwen gegeven”

Photo0020

“Ik ben Tafadzwa, 30 jaar, getrouwd en vader van een jongen (3) en een meisje (1). Ik kom uit Zimbabwe en ben lid van de Uniting Presbyterian Church in Southern Africa (UPCSA).”

Dit jaar is de najaarscollecte van Kerk in Actie bestemd voor het theologisch onderwijs in Zambia aan Justo Mwale Theological University College. Daarom in de komende maanden portretten van onze studenten: waar komen ze vandaan? Wat drijft hen? Hoe bevalt het studeren op Justo Mwale, en hoe zien ze de toekomst?

Tafadzwa is vierdejaars student, maar weet nog goed wat hij allemaal heeft moeten doen om toegelaten te worden tot de opleiding: “In 2008 heb ik mijn kerk laten weten dat ik graag dominee zou willen worden. Mijn gemeente steunde mij en heeft mijn naam doorgegeven aan de commissie van de classis die daarover gaat. De classis heeft mij daarna uitgenodigd om lid te worden van de Fellowship of Vocation – een groep kandidaten voor het predikantschap onder leiding van de commissie.”

“In 2010 oordeelde de commissie dat ik er klaar voor was om mij aan te melden als student theologie, en is mijn naam doorgegeven aan de generale synode zodat ik deel kon nemen aan de pre-selectie bijeenkomst. Na deze bijeenkomst werd ik uitgenodigd door de selectiecommissie die mijn aanvraag had ontvangen. Ze vroegen mij waar ik zou willen studeren als mijn aanvraag goedgekeurd zou worden. De keuze was tussen United Theological College (UTC) in Zimbabwe, University of Pretoria en Stellenbosch University in Zuid-Africa en Justo Mwale (JMTUC) in Zambia. Van tevoren had ik besloten dat ik naar Stellenbosch zou willen.”

“De commissie vertelde dat mijn vrouw niet mee zou kunnen komen naar Stellenbosch, maar dat maakte weinig indruk op mij – dit was waar ik heen wilde en misschien kon er wel een uitzondering gemaakt worden. Ik kreeg een brief van de selectiecommissie: ik was aangenomen om theologie te gaan studeren in 2011. Maar ik was teleurgesteld dat ik van de commissie de keuze kreeg tussen UTC en JMTUC. Ik was blij dat ik mocht gaan studeren, maar teleurgesteld dat ik niet naar de universiteit van mijn keuze kon.”

“De brief was heel duidelijk: ik moest mij aanmelden bij beide theologische opleidingen om daar weer door een selectie te gaan. Een jongen uit mijn gemeente studeerde al aan Justo Mwale. Elke vakantie vertelde hij me over het leven op JMTUC – ik had daar dus al een beeld van. Van UTC wist ik niks, en ik besloot mij dus – in overleg met de predikant van mijn gemeente – alleen voor JMTUC aan te melden. Ik had goede dingen gehoord over Justo Mwale, over het niveau van de opleiding en over het studentenleven, dus ik wilde niet het risico lopen dat ik aangenomen zou worden op UTC waar ik eigenlijk niet heen wilde. Aan de andere kant was ik onzeker: zou ik de studie wel aankunnen? En de taal? Inmiddels zit ik in het vierde jaar van de opleiding theologie van Justo Mwale – en als ik iets zeker weet is het wel dat mijn vrouw en ik er nooit spijt van hebben gehad dat we hierheen zijn gekomen. Achteraf vind ik het fijn dat het zo gelopen is – dat ik niet naar Stellenbosch ben gegaan.

“JMTUC heeft mij toegerust voor het predikantschap, en mij zelfvertrouwen gegeven. Van nature ben ik vrij verlegen en vind ik het eng om voor een groep te staan om iets te vertellen. Maar JMTUC heeft mij echt geholpen om mijn zelfvertrouwen te vinden, door de presentaties in de klas en het oefenen van preken in een kleine groep. Ook mijn vrouw heeft veel geleerd in de opleiding voor predikantsvrouwen. De vele stages bij Justo Mwale – uniek in vergelijking met andere predikantsopleidingen – hebben ons geholpen om een brug te slaan tussen het academische en het praktische aspect van predikant zijn. Zo konden we wat we in de colleges leerden in verband brengen met de werkelijkheid in de gemeente en de samenleving. Deze holistische aanpak heeft ons geholpen om een beter beeld te krijgen van dominee zijn – beter dan voordat ik ging studeren. Mijn studie aan Justo Mwale heeft mij vaardigheden gegeven die nodig zijn om leiding te geven in de gemeente, de kerk en ook in de samenleving.”

“Na mijn studie zie ik mijzelf als dominee in een gemeente. Maar voel mij ook geïnspireerd door mijn docenten op Justo Mwale, en zou graag mijn studie voortzetten op masters- en doctoraal niveau. Nadat ik een tijd lang in een gemeente gediend heb zou ik graag zelf docent willen worden aan een theologische opleiding.”

Meer weten over het werk van Kerk in Actie in Zambia? In dit filmpje vertelt Johanneke over het belang van theologisch onderwijs.

Geef een reactie

