Ik hoor wat je schrijft

Onze studenten zijn over het algemeen geen boekenwurmen. Studenten die bij ons over de vloer komen verbazen zich vaak over de hoeveelheid boeken en tijdschriften in ons huis. “You have too many magazines, eh?” zei één van hen. Nou betekent ‘too many’ hier eerder ‘wel heel veel’ dan ‘te veel’, maar toch. Soms lenen ze elkaar wel boeken, maar ik geloof dat audio-fragmenten of filmpjes nog populairder zijn. Onze studenten kennen teksten en woorden dan ook het best als iets waar je naar luistert. Gek genoeg zie je dat vooral in de manier waarop de studenten schrijven.

“’Time worsted is never recovered,’ my fallow students say. I don’t no if that is true. But I am at the write place to learn: in class we are studding streatages for time management. Before I often battered with luck of proper timing. Now I know I have to live at seven to be on time. I think I am pro gracing, I know my fail liars and areas of wicknesses. I am rensponceble for my time, though it has been had for me to cop up.”

Het ziet er natuurlijk niet uit, deze collectie spelfouten bijeengebracht in één verhaal. Maar als je het hardop voorleest (en af en toe een r door een l vervangt of andersom), klinkt het gewoon Engels. Onze studenten spreken en schrijven een soort van fonetisch Engels, Engels gespeld zoals je het uitspreekt met een Zambiaans accent. Veel lezen en schrijven is de remedie, zou je denken. Kranten zijn hier vrij goed verkrijgbaar, op elk kruispunt staan wel verschillende krantenverkopers. En ook reclame uitingen zijn de hele stad door zichtbaar. Maar journalisten en reclamemakers lijden helaas vaak aan dezelfde kwaal. Zo zag Hermen laatst “qulaity roofing sheets” aangeboden worden. En op school dan? Kijk maar eens naar deze foto:

straatbeeld 7

Hoe leer je studenten goed te spellen in een omgeving die letterlijk gericht is op mond-tot-mond reclame? Suggesties zijn welkom!

Advertenties

2 thoughts on “Ik hoor wat je schrijft

  1. Niet. Denk ik. Dit is ongeveer wat in Nederlandse scholen ook gebeurt…onder invloed van Tweets en Whatsapp en juffen-die-ook-niet-meer-weten-hoe-het-ook-alweer-zit (oh en, dat gestandaardiseerde taalgebruik is ook nog maar heel recent natuurlijk, wie weet beschouwen we het over een aantal decennia als een soort ‘oprisping’ in de geschiedenis van het schrijven?).

  2. Je zou er een wedstrijdje van kunnen maken: Geef iedereen als start een budget, van ik noem maar wat, 100. en dan per fout iets aftrekken van dat budget. Wie houdt het meeste over?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s