Vissen

Het is heerlijk om terug te zijn in Nederland in de tijd van pepernoten en chocoladeletters – maar soms mis ik de Zambiaanse zon wel een beetje. Daarom deze week een blog naar aanleiding van een zonnige foto (deze week ook in het Spaans verschenen op http://www.comolahice.com).

Fisherman on Lake Kariba

Deze foto is genomen op Lake Kariba in Zambia. We waren daar samen met collega’s en bestuurders van Justo Mwale om na te denken over de toekomst en het strategisch plan voor ons college. Ik hoopte al op een kansje om foto’s te maken van het meer – maar dat bleek nog niet zo eenvoudig. Vanaf ’s ochtends vroeg vergaderden we in een zaaltje zonder ramen. Gelukkig stond in de namiddag een uitje op het programma: een rondje varen over het meer. Spannend voor de collega’s van wie er sommigen nog nooit gevaren hadden!

Lake Kariba is het grootste stuwmeer ter wereld, aangelegd om te voorzien in de energiebehoefte van Zambia en Zimbabwe. Bij de dam staat een waterkrachtcentrale, maar voor de lokale bevolking levert het meer vooral vis op. Onze collega’s gingen naar huis met koffers vol verse vis – en ik met een foto van een plaatselijke visser in een kano gemaakt van een boomstam. De namiddag was wat heiig, zodat de horizon bijna niet te zien was. Terwijl de zon onderging kreeg het meer een oranje gloed.

Ik houd van eenvoud in mijn foto’s. Ik vraag me af: wat is het onderwerp van de foto, wat wil ik laten zien? – en dan probeer ik dat in beeld te krijgen zonder al teveel afleiding. In deze foto wilde ik de visser laten zien, en het gek gekleurde water dat bijna niet te onderscheiden was van de lucht erboven. Met de camera die ik nu heb, een Fujifilm Finepix HS 30 EXR, kan ik wel wat zelf instellen, maar eigenlijk verlang ik naar meer controle en mogelijkheden om te experimenteren. Dus ik spaar voor een volwassen digitale spiegelreflexcamera – dat is één van de dingen die op mijn lijstje staan voor deze vakantieperiode.

Ons werk in Afrika gaat net zoveel over lesgeven aan studenten in Lusaka als over het publiek thuis laten zien dat we allemaal broeders en zusters zijn – hoe ver we ook van elkaar af wonen. In ons blog en in mijn fotografie probeer ik te laten zien hoe het leven in Zambia is. Armoede is een realiteit voor veel mensen. Als je goed naar de visser op de foto kijkt zie je wel dat zijn kleren niet zo schoon en misschien ook wel stuk zijn. Maar wat indruk maakt op mij is dat Zambianen niet zielig in een hoekje arm zitten te zijn. Ze zijn altijd bezig, altijd plannen aan het maken voor een beter leven. Meer dan de moeilijke en soms treurige omstandigheden wil ik die kracht laten zien.

Geef een reactie

