Dwaalleer

Wat is vandaag de dag een dwaalleer in onze kerken? In Nederland heb ik me met die vraag eigenlijk niet zo vaak bezig gehouden. Misschien omdat ik in Nederland bijna altijd preekte over de evangeliën.

Het leesrooster dat in veel Nederlandse kerken gebruikt wordt, is geordend rond de verhalen over Jezus’ leven en dus gaan de meeste preken daar ook over. In Zambia heb ik eigenlijk nog maar weinig preken over de evangeliën gehoord. Er is hier geen leesrooster – of niet één waarvan wij weten – maar de preken gaan bijna altijd over de brieven van Paulus. Misschien is dit onder invloed van de Amerikaanse TV-dominees die hier erg belangrijk zijn. Of misschien is het omdat de brieven van Paulus de gemeenten het meest direct aanspreken

Een van de thema’s waarover Paulus christelijke gemeenten aanspreekt, is de kwestie van het je verzetten tegen dwaalleer. Voortdurend probeert Paulus zijn gemeenten op het rechte pad te houden waarvan ze dreigen af te dwalen door te luisteren naar valse leraren. Een aantal weken terug ging de bijbelstudie bij ons op het college ook over het verzet tegen dwaalleraren. In 1 Timotheüs 4 wordt Paulus’ leerling Timotheüs opgeroepen geen dwaalleer toe te staan in de gemeente onder zijn hoede.

Een voor de hand liggende vraag die bij het gesprek naar aanleiding van deze tekst opkwam, is wat nu vandaag de dag een dwaalleer is in onze kerken. Een antwoord op die vraag laat iets zien van wat er speelt in een kerk op dat moment.

Eerst deden we de bijbelstudie met onze collega’s. Daar werden de volgende zaken als dwaalleer genoemd: het promoten van zalfolie, van spreken in tongen, van profeteren; het uitdrijven van boze geesten, het gebruik van heilig water en het zeggen dat je iemand de heilige Geest geeft: getuigenissen dat je Satanist bent geweest, en tenslotte het vragen aan mensen om een zaad te planten – dat betekent: geld geven aan de dominee waar God je voor zal belonen.

Bij dezelfde bijbelstudie met studenten de volgende dag kwamen veel van deze zaken ook naar voren, maar zij wisten er nog veel meer te noemen – al was er niet altijd overeenstemming over. Is preken tegen alcohol nu een dwaalleer, of juist als je zegt dat het wel mag? Is het een dwaalleer om voor het homo-huwelijk te zijn? Is het een dwaalleer op te roepen te bidden in de naam van bisschop of profeet zo-en-zo? Getuigt het van dwaalleer als de voorganger iemand heeft die tussendoor het zweet van zijn gezicht veegt, of is dat gewoon praktisch? Is het een dwaalleer als iemand zegt je de gave van het in tongen spreken te kunnen geven en je vervolgens vraagt honderd keer ‘Halleluja’ achter elkaar te zeggen?

Dit zijn zaken die hier in Zambia spelen in de kerken. Zijn er in uw kerken ook zaken die u dwaalleer zou noemen, of willen we het daar helemaal niet over hebben?

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s