Bevrijdingstheologie in Zambia?

Dat het zo zou kunnen zijn dat God per definitie de kant van de armen zou kiezen, dat kan er bij veel studenten hier niet in. God zorgt goed voor zijn mensen? En dan zijn ze toch niet meer arm? Denk maar aan Abraham, Job, David… En als God wel altijd aan de kant van de armen zou staan, dan krijg je straks nog mensen die met opzet arm willen zijn.

In de jaren ’60 begonnen Rooms-katholieke priesters in de sloppenwijken van Zuid-Amerika zich in te zetten voor de armen. ‘Bevrijdingstheologie’ zo werd dat op gegeven moment genoemd. Terwijl het de rijken en de middenklasse goed gaat, worden de armen alleen maar armer, zo zagen ze. Dat kan niet, dat mag niet, het systeem moet anders. Moeten we niet in navolging van Jezus opkomen voor de armen? Is dat niet wat God van ons vraagt? God heeft een “voorkeursoptie vóór de armen” volgens de bevrijdingstheologen.

De studenten hier hebben allemaal geleerd dat ‘bevrijdingstheologie’ iets goeds is. ‘Bevrijdingstheologie’ daar zijn ze allemaal vóór, want zij willen ook opkomen voor de armen. Maar wat ‘opkomen voor de armen’ betekent dat is dan wel weer heel iets anders. Bevrijdingstheologie, is dat niet net zoiets als het welvaartsevangelie dat hier nu zo populair is, zo werd mij gevraagd. ‘Opkomen voor de armen’ betekent hier: de armen ook een dure auto, een chique pak en eventueel een privé-vliegtuig beloven.

De bevrijdingstheologen zochten hun heil in de richting van Karl Marx: het kapitalistische systeem houdt mensen in de sloppenwijken arm, dus het systeem moet anders! Hier zien onze studenten het kapitalistische systeem niet als fout: God zal de armen bevrijden door hen te laten delen in de welvaartsgoederen van het kapitalistische systeem. God zorgt toch goed voor zijn mensen? Dat is wel heel anders dan de haast communistische idealen van de bevrijdingstheologie.

Ook dat er door de tijden heen vaak groepen Christenen zijn geweest die inderdaad met opzet arm wilden zijn, zoals bijvoorbeeld de Franciscanen, vinden de meeste studenten maar een gek idee.  Hoe kun je nu arm willen zijn? Dat kunnen ze zich niet voorstellen. En hoe kan het nu iets goeds zijn om arm te zijn? Echt gelovig zijn en rijk zijn hoort hier bij elkaar, ook voor onze protestantse studenten.

Ik vind het wel lastig om hier mee om te gaan. Ik wil graag de andere kant laten zien, maar ja, wie ben ik om mensen hier wat over armoede te gaan vertellen? Ik weet niet of de studenten na mijn college nog onverdeeld voor bevrijdingstheologie zijn…

Advertenties

2 thoughts on “Bevrijdingstheologie in Zambia?

  1. Tja, die bevrijdingstheologie moet dan maar eens de andere kant opwerken, bevrijding van overmatige rijkdom. Want marxist worden zit er niet meer in…lijkt me heel spannend.

  2. Dat het hebben van mooie spullen en zich daardoor rijk voelen kan ik begrijpen.

    Het hebben van mooie spullen en zich daardoor rijk voelen kan ik begrijpen.
    Maar rijkdom moet blijvend gevoed worden door veel te werken. Daardoor minder tijd voor familie en kerkbezoek.
    Belangrijke zaken voor Zambianen lijkt mij.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s