Kwijt

Vorige week was ik voor een conferentie in Liverpool. Ik liet er op de dag van aankomst mijn portemonnee in de bus liggen. Het was niet de eerste tegenvaller van de reis: mijn rolkoffer voldeed niet aan de EasyJet standaard voor handbagage en moest dus (voor een fiks bedrag) mee in het ruim, en eenmaal op het vliegveld reed de bus twee keer voorbij omdat ik nog niet wist dat je jezelf zwaaiend voor de wielen moet gooien voordat een Engelse bus stopt. Daar sta je dan, in een onbekende stad waar je niemand kent, zonder betaalmiddelen.

Nou ja, zo dramatisch was het nou ook weer niet. Ik was als conferentieganger voorzien van maaltijden en onderdak – alleen doorzakken aan de bar zat er niet in. Op de conferentie kende ik niet veel mensen, maar wel genoeg om wat geld te kunnen lenen voor mijn terugreis naar Lusaka via Schiphol en Dubai. Maar toch: zonder geld in de stad en op het vliegveld rondlopen doet je beseffen hoe afhankelijk je bent van de zekerheid die de plastic pasjes in je portemonnee je geven.

Hoe vaak kunnen onvoorziene omstandigheden niet afgekocht worden? Je handbagage is te groot – vervelend, maar door bij te betalen ook zo weer opgelost. Tandpasta en haarborstel vergeten in te pakken – dat halen we dan wel even in een winkel. Een saaie wachttijd op het vliegveld – nou dan kopen we toch een krant of meteen maar een nieuw boek! Het is voor ons gelukkig allemaal mogelijk.

En dan loop je ineens rond zonder die buffer. Ik schiet ervan in de stress: welke onvoorziene omstandigheden moet ik nu toch incalculeren? Wat als het hotel op Schiphol de creditcard waarmee ik geboekt heb wil zien – die ligt namelijk in Lusaka? Ik kan nu niet zomaar bijbetalen. Wat als de bagagekluis waar mijn ruimbagage in ligt te wachten duurder is dan ik had gedacht? Hoe kom ik de wachttijd op Schiphol door zonder geld voor ontbijt en lunch? Zou ik in Dubai om bij het hotel te komen niet een visum nodig hebben, en zou dat geld kosten?

Ik kan genoeg geld lenen voor de noodzakelijke dingen: mijn te grote handbagage en de bagagekluis op Schiphol. En van wat over is koop ik wat te eten en drinken, een krant en een boek – kennelijk hoort dat voor mij bij de eerste levensbehoeften. De ervaring maakt me er bewust van hoe het is om geen geld te hebben, geen buffer die je kan redden uit onvoorziene omstandigheden. In Zambia heeft 90% van de bevolking geen bankrekening – zouden zij zich permanent zo gestrest voelen?

2 thoughts on “Kwijt

  1. o,o wat een ellende. volgens mij is het zo dat hoe minder je hebt hoe minder gestresst je bent. Tot het punt dat het elke dag spannend is of er wel genoeg te eten is natuurlijk. Het zou best fijn zijn om zonder horloge te leven: nooit nodig je te haasten om op tijd te komen.

  2. Baaaaaaalen zeg Typisch een geval van de wet van Murphy.
    Nu je vraag. De Zambianen kwamen op mij niet erg gestrest over. Dus of ze kunnen het heel goed verbloemen of ze hebben er mee leren leven, of beiden. Nu las ik in de krant dat mensen, als ze geldzorgen hebben meetbaar slechter scoren op IQ testen dan als hun protemone vol is. Dit was in de praktijk gemeten bij rijstboeren in Azië, voor en na de oogst. Dus mensen die dit gewend zijn (voor jou was het een nieuwe ervaring) hebben blijkbaar toch zoveel stress dat dit een meetbaar effect heeft. Maar het gekke is dat je dat niet zo aan ze merkt. Toen wij bij de Cirkel of Hope zaten, waren de vrouwen eerst gezellig aan het zingen en dansen, vervolgens vertellen ze hun verhaal wat ronduit schokkend was. Zij hebben ook stress, dat vertelde ze, dat Aids veel stress geeft en dat je er hoofdpijn van krijgt. Maar ze blijven vrolijk. Wij zouden toch als zielige vogeltjes gestresst bij elkaar zitten in zo’n situatie

Geef een reactie

