Zambia vs. Nederland

Deze week hebben we ons opgesplitst: ik ben bij mijn ouders, en Hermen is thuis in Zambia. Vandaar dit blog-experiment: we posten afwisselend een foto met hetzelfde onderwerp, gemaakt in een ander land. 

Donderdag en vrijdag

Mens en natuur in Afrika: om een mij verder onbekende reden verven ze hier vaak de onderkant van   boomstammen wit...

Mens en natuur in Afrika: om een mij verder onbekende reden verven ze hier vaak de onderkant van boomstammen wit…

Mens & Natuur

Mens & Natuur

Dinsdag en woensdag

Op het stadsplein even bijkletsen.

Op het stadsplein even bijkletsen.

bijkletsen op de binnenplaats van Justo Mwale voor de colleges weer beginnen

bijkletsen op de binnenplaats van Justo Mwale voor de colleges weer beginnen

Zondag en maandag

Afgelopen zaterdag was ik met een collega bij de Kulamba ceremonie van de Chewa stam met veel gemaskerde dansen door de 'dieren'

Afgelopen zaterdag was ik met een collega bij de Kulamba ceremonie van de Chewa stam met veel gemaskerde dansen door de ‘dieren’

Tegen zoveel traditie kan ik niet op... Dan maar een foto van kunst & cultuur in deze regio: een ankerketting die rond een grafheuvel is gelegd - ik ben alweer vergeten waarom...

Tegen zoveel traditie kan ik niet op… Dan maar een foto van kunst & cultuur in deze regio: een ankerketting die rond een grafheuvel is gelegd – ik ben alweer vergeten waarom…

Vrijdag en zaterdag

Dit is onze keuken. Twee keer in de week komt Amai bij ons de afwas doen en strijken. Als we geen gasten hebben gehad, hoeven we zelf niet af te wassen.

Dit is onze keuken. Twee keer in de week komt Amai bij ons de afwas doen en strijken. Als we geen gasten hebben gehad, hoeven we zelf niet af te wassen.

Mijn amai (moeder)  vond dat ze al genoeg op de foto had gestaan, dus heeft ze mij maar aan het werk gezet. Niet in de keuken, maar bosbessen plukken!

Mijn amai (moeder) vond dat ze al genoeg op de foto had gestaan, dus heeft ze mij maar aan het werk gezet. Niet in de keuken, maar bosbessen plukken!

Woensdag en donderdag

Op het kerkhof de plantjes bijhouden.

Op het kerkhof de plantjes bijhouden.

Op de chique begraafplaats bij ons in de buurt wilde ik één van de tuinmannen fotograferen terwijl hij aan het snoeien was - maar toen wilden al zijn collega's er ook bij op.

Op de chique begraafplaats bij ons in de buurt wilde ik één van de tuinmannen fotograferen terwijl hij aan het snoeien was – maar toen wilden al zijn collega’s er ook bij op…

Maandag en dinsdag

een bordspel in Zambia, zelfgemaakt, in een klaslokaal met veel toeschouwers

Zondagmiddag in Zambia. Ik was mee als supporter met de damclub van Kaunda Square naar Kanjama, een wijk aan de andere kant van Lusaka. Het heeft niet mogen baten: Kanjama won met 8-6. In een klein schoollokaal aan de rand van de markt van Kanjama wordt gedamd op zelfgemaakte borden met flesdoppen als damschijven. Veel leden van de damclub van Kanjama kwamen hun teamgenoten aanmoedigen.

Tja... wat is het Nederlandse equivalent van de damclub op zondagmiddag? Klaverjassen? Kegelen? Ik ben met mijn moeder meegegaan naar de creaclub van de kerk, die bezig was een dienst voor te bereiden. Wat minder druk bezocht dan de damclub, dat wel....

Tja… wat is het Nederlandse equivalent van de damclub op zondagmiddag? Klaverjassen? Kegelen? Ik ben met mijn moeder meegegaan naar de creaclub van de kerk, die bezig was een dienst voor te bereiden. Wat minder druk bezocht dan de damclub, dat wel….

Zaterdag en zondag

De nieuwbouwwijk waar mijn ouders wonen. Op straat loopt de buurman die nog bezig is met het bouwen van zijn huis. (En kijk eens hoe mooi groen het gras is!)

De nieuwbouwwijk waar mijn ouders wonen. Op straat loopt de buurman die nog bezig is met het bouwen van zijn huis. (En kijk eens hoe mooi groen het gras is!)

En hier het straatbeeld bij  ons in de wijk. Toen ik vanmorgen om 8 uur naar de kerk liep, was het al behoorlijk druk op straat. (En er is ook groen gras, maar vooral vanwege het open riool ben ik bang..)

En hier het straatbeeld bij ons in de wijk. Toen ik vanmorgen om 8 uur naar de kerk liep, was het al behoorlijk druk op straat. (En er is ook groen gras, maar vooral vanwege het open riool ben ik bang..)

2 thoughts on “Zambia vs. Nederland

Geef een reactie

