Een ieder in zijn eigen taal

Afgelopen zaterdag waren we extra vroeg opgestaan om de zonsopgang te zien. Toen we even voor zessen langs de klaslokalen kwamen hoorden we geschreeuw en zagen we dat de lichten in het grootste leslokaal aan waren. “Er zijn weer wat studenten aan het mass-prayeren,” zeiden we tegen elkaar.

Zo sinds de eeuwwisseling wordt in bijna alle protestantse kerken in deze regio aan mass-prayer (massa gebed) gedaan. Kerkgangers bidden dan hardop door elkaar heen. In het kader van Pinksteren besloot ik twee studenten eens te vragen er meer over te vertellen.

“Het gebeurt vooral aan het begin van de kerkdienst als de dominee bidt voor hij de preekstoel opgaat.”

                “Om de Heilige Geest te vragen aanwezig te zijn.”

“En tijdens de voorbeden, dan bidt de hele kerk mee. Of tijdens voorbede-diensten door de week.”

                “Ja, mensen hier hebben allerlei problemen en dan worden ze aangemoedigd om voor zichzelf daarvoor te bidden.”

“Op welke manier ze zich dan ook maar willen uitdrukken: sommigen schreeuwen, sommigen kruipen, sommigen rollen over de grond – iedereen praat met God op zijn of haar eigen manier.”

                “Het is vaak heel emotioneel.”

“En soms is het ook in de vorm van een gevecht: worstelen met de duivel en zorgen dat de duivel wel moet luisteren.”

                “Ik heb soms wel het gevoel dat mensen het thuis hebben voorbereid. Dan hoor je ze hun verhaal afdraaien. Of ze zijn aan het luisteren naar de anderen die bidden, om ze na te doen of te horen wat zij bidden. Dat is heel verleidelijk.”

“Maar je moet bidden wat in je hart opkomt. Het is heel belangrijk om mensen te laten bidden voor hun problemen.”

                “Vooral de jongeren willen graag mass-prayeren. Anders gaan ze naar een andere kerk. De ouderen houden er vaak niet van, maar de jongeren zijn de meerderheid in onze kerken.”

“Ik ben zelf het mass-prayeren gaan doen bij een jeugdgroep van mijn kerk. Dan kan ik echt met heel mijn hart meedoen met de dienst. Iedereen bidt door elkaar, maar God hoort elk afzonderlijk.”

                “Maar als er mass-prayer wordt gedaan bij de schuldbelijdenis, bidden mensen vaak alleen heel algemeen ‘God, vergeef mij’.”

“Ik niet hoor, en ik ga dan heus niet zachter praten. Er moet wel vertrouwen zijn dan in de groep natuurlijk. Maar bij onze jeugdgroep zijn we in alles heel open naar elkaar. We spreken elkaar aan op dingen die we fout doen, en controleren ook of de ander echt zijn leven betert.”

                “Ik houd er niet zo van: het is maar rommelig, en het is voornamelijk gekopieerd van TV-kerkdiensten. Als er mass-prayer is, zit ik stilletjes en bid in mijn hart. Al dat emotionele irriteert me. Ik vind het eigenlijk maar chaos en tijdverspilling.”

“Voor mij is het juist heel belangrijk. Het houdt me actief tijdens het bidden, dat ik niet afdwaal of in slaap val. Thuis bid ik ook altijd hardop. En waar ik vandaan kom, ga ik vaak de berg op om te bidden. Dan schrijf ik thuis op een papiertje op waarvoor ik die dag wil bidden en dat neem ik mee. En dan ga ik bidden, dan schreeuw ik en beweeg ik, zoals het in mij opkomt.”

                “Thuis bid ik ook hardop, maar is dat niet genoeg dan? Waarom moet dat ook in de kerk? Ik heb het gevoel dat in de kerk bij mass-prayer mensen vooral praten tegen hun vrienden en niet tegen God. Dat het een beetje doen alsof is. Als jij klaar bent met bidden maar de mensen om je heen nog niet, ga je toch nog maar even door.”

“Nee, je moet niet doen alsof. Je moet bidden wat in je hart leeft. En soms bidt de een lang over het ene en de ander kort. Iedereen praat met God op zijn of haar eigen manier.”

Geef een reactie

