Maar wat is er nu echt gebeurd?

Toen ik een jaar of twaalf was, had ons damteam iets gewonnen, dus zou ik geïnterviewd worden door een plaatselijke journalist. Ze hadden mij uitgekozen, omdat ik ook nog dominee wilde worden. Dat vonden ze interessant, of op zijn minst raar. Ik kon de vraag dus verwachten en ik had mij er al op voorbereid: ‘Waarom wil je dominee worden?’ Ik wist dat niet precies en ik dacht dat de journalist het sowieso niet zou begrijpen, dus ik zei: ‘Omdat ik graag met mensen wil werken’. Ik denk dat dat in de krant gekomen is, maar wat het echte antwoord ook was, dat was het niet. Het was het antwoord waarvan ik wist dat mensen dat gemakkelijk accepteerden. Het was het betere verhaal, beter dan wat gehakkel en gestamel.

life-of-pi3In een eerder blog heb ik al eens een citaat gebruikt uit Life of Pi – zie ‘Kwaardaardige meerminnen en andere verhalen mét dieren’. Nu zijn we net naar de film ervan geweest. De hoofdpersoon Pi vertelt twee verschillende verhalen over een schipbreuk waarvan hij de enige overlevende is. Wat is nu het betere verhaal, vraagt hij vervolgens, dat met de tijger en de andere dieren, of het verhaal zonder dieren?

De Japanse onderzoekers die hem ondervragen, zijn aanvankelijk niet tevreden met het verhaal over de dieren. ‘We willen een makkelijker verhaal, een verhaal dat iedereen gewoon meteen begrijpt en waarmee we niet voor gek staan’. Pi vertelt hen een tweede verhaal, over andere overlevenden in de reddingsboot en hoe ze één voor één omkomen. Wat is nu het echte verhaal van Pi, het ‘makkelijke’ tweede verhaal, of het verhaal met dieren?

Toen we in Dar es Salaam waren overvallen, werd ons geadviseerd om aan de politie een makkelijker verhaal te vertellen, een verhaal dat iedereen gewoon meteen begrijpt, anders zit je nog dagenlang daar op het politiebureau… – maar daarmee is het makkelijkere verhaal toch nog niet het echte verhaal? Er is toch een echt verhaal, iets wat echt gebeurd is, ongeacht wat nu een makkelijker verhaal is of wat een beter verhaal is?

Volgens Pi gaat het er alleen om wat het betere verhaal is – welk verhaal echt gebeurd is, valt toch niet meer te bewijzen. “En zo is het ook met God”, voegt hij er cryptisch aan toe. Is het verhaal met God ook een beter verhaal over dingen waarvan we toch niks kunnen bewijzen?

Toen we thuis kwamen van de film was er wat gerammel bij onze hordeur. Johanneke vroeg wat het was, ik ging kijken en zei dat het een tijger was. Was dat niet een beter verhaal dan te zeggen dat het de rood-zwarte kat van de buren was? “Nu kan ik je nooit meer geloven”, reageerde Johanneke.

Ik denk dat er naast het betere verhaal en naast het makkelijkere verhaal ook nog zo iets is als het echte verhaal. Vorige week tijdens de introductieweek heb ik in een preek het verhaal over mijn kranteninterview gebruikt om dat duidelijk te maken. Ik geloof dat ze het wel een goed verhaal vonden, maar ja, is het nou echt gebeurd?

Geef een reactie

