In oktober leggen alle vogeltjes een ei…

Eén ding waar ik nog echt niet aan gewend ben, is het verloop van de seizoenen hier. Als ik iemand vertel over wat ik in juli of augustus heb gedaan, dan zeg ik automatisch “In de zomer…”. ‘Juli en augustus’ en ‘de zomer’ zijn voor mij synoniemen die je zonder problemen voor elkaar kunt inwisselen. Maar in Zambia kan dat dus eigenlijk niet; want die maanden die ik ‘zomer’ noem, zijn hier nu juist de koudste tijd.

Wanneer is het dan wel zomer in Zambia? Altijd, zou ik vanuit mijn Nederlandse ervaringen zeggen… De maand oktober is in ieder geval de warmste. Eén van mijn studenten doet voor het college antropologie een onderzoek naar de invloed van het zomerseizoen op de kerkdiensten – kennelijk zijn voor hem oktober en zomer synoniemen.

Oktober is heet en droog, maar voor de natuur is het lente. De bomen die hun blaadjes in de koude tijd hadden laten vallen – ongeveer de helft van de bomen doet dat – zijn weer bijna allemaal frisgroen uitgedost. De vogels in onze tuin zijn druk bezig met achter elkaar aanvliegen, ruzie maken en nesten bouwen; en tijdens een wandeling kwamen we lammetjes en kalfjes tegen. Hoog tijd dus voor een paar mooie lentefoto’s om de kou in Nederland te verzachten!

Honger!

Bloeiende papaya-boom

Baby-hagedis?

Blauwe vogeltjes – gezellig bij elkaar.

Kalfjes

Bloeiende flamboyant-boom op de campus

2 thoughts on “In oktober leggen alle vogeltjes een ei…

  1. Johanneke, wat kan je toch goed fotogaferen! De kracht van de zon spat ervanaf. Mijn koude voeten worden bijna warm van.

Geef een reactie

