Waar komen de beste aardappels vandaan?

Als moderator kan ik zien door welke zoektermen iemand op dit blog terecht komt. “Dingen maken van kastanjes,” kwam gisteren voorbij. Als het tijd is om na te denken over dingen maken van kastanjes, zal het wel herfst zijn in Nederland… De zoektermen zetten me vaak aan het denken. Heeft degene die zocht op “blauwe laptop” gevonden wat hij wilde op ons blog? Of degene die zocht naar “rijke mensen die geld willen uitlenen”?

Het meest verrassend vind ik de vragen die gesteld worden aan zoekmachines. “Hoe laat begint de wedstrijd vanavond?” “Voor wat hebben we een waterpas nodig?” “Hoeveel is anderhalve kop suiker voor cake?” Is het internet een zegen of een vloek, dat we met zulke vragen niet meer naar een buurman, vader, moeder, vriend of vriendin gaan?

Er zijn ook ingewikkelder vragen, vragen die de omgeving misschien ook niet kan beantwoorden. “Is cruesli goed om ’s avonds te eten?” “Waar komen de beste aardappels vandaan?” “Waarom zit het groenteschap als eerst?” Goede vragen! Ik zou het ook niet weten. Het groenteschap zit hier in Zambia in de supermarkt trouwens ook als eerst, maar waarom… geen idee. Ik ben bang dat ons blog er ook geen antwoord op heeft gegeven.

En dan zijn er nog de existentiële vragen. “Waar komen mijn voorouders vandaan?” “Waar kom ik vandaan?” “Waarom is gelijkwaardigheid belangrijk?” “Is dit echte liefde of gaat het bij hem om geld?” Dat zijn vragen waarvan ik mij kan voorstellen dat je ze hebt, en dat je er een antwoord op wilt hebben. Maar of een zoekmachine je het antwoord zal geven? Het lijkt mij een wanhoopsactie om deze vragen op Google in te typen.

John Collier – Priesteres van Delphi

Misschien is Google wel de nieuwe Pythia. Pythia, dat was de priesteres van het Orakel van Delphi. De oude Grieken gingen naar het orakel met hun ingewikkelde en existentiële vragen. “Is het verstandig om oorlog te gaan voeren tegen de Perzen?” “Zal ik met haar trouwen?” Het orakel bestaat niet meer, maar de vragen nog wel. Google vindt geen enkele vraag gek en heeft altijd een antwoord, al is het misschien op het eerste gezicht niet relevant.

Ik hoop dat de vragenstellers iets aan ons blog hebben gehad, maar liever nog zou ik antwoord geven op een vraag die ik ook echt kan beantwoorden… Dus: waar komen de beste aardappels vandaan? Natuurlijk van mijn broer Bert!

3 thoughts on “Waar komen de beste aardappels vandaan?

  1. De beste aardappels komen van het eiland tholen. Ik heb al geruime tijd geleden een uitzending gezien van wouter klootwijk.pop de TV. Het lijkt mij nuttig een en ander eens op te zoeken.
    IK zal eens zien of dit nog valt te achterhalen. Met groet uit Enschede op dit late uur 00.1 uur 15 oktober 2012. Morgen ben ik jarig. GERRIT rUNDERVOORT.

Geef een reactie

