My 15 minutes of fame

Afgelopen zaterdag was ik op de Zambiaanse televisie. Op de landelijk te ontvangen commerciële zender Muvi TV werd ik in een live talkshow over sport geïnterviewd: over dammen.

Toen vorig jaar duidelijk werd dat we naar Zambia zouden gaan, was net het WK dammen bezig. Vanaf mijn tiende ben ik al bezig met dammen dus ik volgde het toernooi op Internet. (Zoals ik nu het EK volg, waar mijn broer Michiel aan meedoet!) In de chat bij de WK-website zag ik ineens een Zambiaan voorbij komen. Ik heb zijn naam opgezocht en hem een mailtje gestuurd. Zo ben ik, al voor we echt in Zambia zijn, verbonden met de Zambiaanse damwereld.

De Zambiaanse dambond blijkt net opnieuw opgericht te worden. Tot de jaren ’90, toen Zambia een eenpartijstaat was, werd dammen – zoals alle sporten – gesponsord door de overheid. Daarna is de dambond langzaam in verval geraakt, maar een groep enthousiaste dammers heeft het opgepakt om de dambond weer op poten te zetten. Nog voor we in Zambia zijn, word ik al gevraagd mee te doen met het nieuwe bestuur.

Het gaat stapje voor stapje, maar er lijkt echt iets van de grond te komen. Afgelopen april is de Zambiaanse dambond weer officieel aangemeld bij de nationale sportraad. En ik ben als ‘technisch adviseur’ toegevoegd lid van het bestuur.

Dammen op de markt

In Zambia – in Lusaka in elk geval – wordt dammen vooral gedaan op de markten. Elke compound – een armere wijk – heeft een vaste dagelijkse markt met kraampjes en kleine winkeltjes waar iedereen zijn inkopen doet – behalve Westerlingen zoals wij die naar de Zuidafrikaanse supermarkt in de grote malls gaan natuurlijk… Op de markt in de wijk bij onze campus zijn twee damclubs, op twee tegenover elkaar liggende hoeken van de markt. De kernleden van de damclubs zijn de mensen die een kraampje of winkeltje op de markt hebben. Op rustige momenten – zoals nu, nu mensen deze maand hun loon nog niet gehad hebben – pakken ze er hun zelfgeschilderde damborden bij en dammen met kroonkurken van flesjes als schijven.

Ik ken er nu een timmerman, iemand die kleding en koffers doorverkoopt, een kapper en iemand die een ‘restaurant’ heeft – vooral voor marktmensen geloof ik. In Zambia wordt meestal op een bord van acht bij acht gedamd (een schaakbord), twaalf tegen twaalf noemen ze dat, naar het aantal schijven dat ieder heeft. De nieuwe dambond zoekt echter ook aansluiting bij het internationale dammen, en daarom wordt nu ook het tien bij tien bord geïntroduceerd – twintig-twintig. En daar kom ik als technisch adviseur bij kijken. Ik probeer dammers een beetje de finesses van dammen op dat bord bij te brengen.

Verder ben ik natuurlijk handig voor connecties met de Nederlandse dambond. Bij officieel dammen gebruik je damklokken die de tijd bijhouden die elke speler verbruikt heeft. In Nederland gaan steeds meer damclubs over op digitale klokken, dus zijn er analoge klokken over. En daarvan heb ik er net een heel stel meegenomen naar Zambia. Die gift van de Nederlandse dambond was de aanleiding voor het interview op televisie.

De president van de Zambiaanse dambond heeft connecties bij de televisie, dus hij nam mij mee. En in de live talkshow, na een item over voetbal en over een nationaal sportgala, mocht ik op de barkruk naast de presentator plaatsnemen voor een interview. We zaten bijna tegen elkaar aan voor een groen doek, maar op televisie hebben ze ons aan tafels in een ruime studio geprojecteerd. Het was erg spannend om te doen en zo weer voorbij. Na een minuut of vijf liep ik tussen ge-oliede bodybuilders die na mij kwamen weer de studio uit. Zo doen we dus ook nog andere dingen hier in Zambia dan lesgeven aan Justo Mwale!

Benieuwd geworden naar het interview? Op youtube staan een paar stukjes: http://www.youtube.com/user/JohannekeinZambia?feature=mhee

One thought on “My 15 minutes of fame

Geef een reactie

