Weer thuis

Allereerst wil ik graag iedereen die bij mijn promotie was heel hartelijk bedanken. Het was heel erg fijn te zien dat jullie met mij en ons meeleven. Ook degenen die mij op andere manieren hebben gefeliciteerd met mijn promotie hartelijk bedankt! Het zit erop. Na ruim vier jaar aio-schap en ruim vier jaar predikantschap, ben ik nu dan vanuit Zambia in Nederland gepromoveerd. (Mijn boek is overigens te bestellen op alle boekensites als je zoekt op “H.T. Kroesbergen” of “De relatie tussen systematische theologie en gewone geloofstaal”!)

Het zwoegen achter de computer zit er op!

Het waren een drukke drie weken in Nederland: familie en vrienden zien, de stress voor de promotie en ook nog een lezing doen op een conferentie daarna, en het bezoeken van gemeentes die met Zambia verbonden zijn. Het was erg leuk, maar ook druk. Het is fijn weer hier thuis in Lusaka te zijn: je eigen huis, de mensen op de campus weer te zien en het hele gevoel van hier zijn.

Toen we gisteren hier weer naar de winkel reden, herkende ik de straat van de foto’s die we de afgelopen weken in Nederland zo vaak hebben laten zien. Dit hebben we laten zien, maar hebben we nu wel echt laten zien hoe het is om hier rond te rijden, om hier te zijn? Het is toch weer zo anders om het van een foto te zien, of om er gewoon echt te zijn met de mensen, het leven, de warmte, de geuren… Op het vliegveld werden we al onthaald met een bordje “Welcome dr. and mrs. Kroesbergen” – het leidingwater schijnt hier dan wel op rantsoen te zijn, maar we genieten ervan weer thuis te zijn.

Borrel bij de promotie voor dr. Kroesbergen

We hebben allebei inmiddels al weer lesgegeven. We hebben van de eerstejaars gehoord over hun ervaringen tijdens hun stages de afgelopen maanden. Allerlei bijzondere dingen – dat ze mensen proberen af te houden van hun traditionele dansen en van bier brouwen; en allerlei gewone herkenbare dingen – dat je je bekeken voelt als nieuweling, dat het moeilijk is hoe je om moet gaan met alle familieruzies waar je van hoort. En doordat we de studenten nu al een beetje kennen, kunnen we ons ook meer voorstellen bij waar ze tegenaan lopen. Het is leuk weer terug te zijn.

Geef een reactie

