Bedankt, BMC!

Mijn carrière lijkt een opeenvolging van verrassende moves, als je er van een afstandje naar kijkt: van een studie godsdienstwetenschap naar het callcenter van het UWV, naar trainee bij een management- en adviesbureau voor de overheid, naar uitgezonden medewerker bij Kerk in Actie. Het is nu bijna een jaar geleden dat ik afscheid nam van mijn collega’s bij BMC, maar in de afgelopen weken heb ik vaak gedacht aan mijn tijd als trainee. Ik zal uitleggen waarom.

Vijf jaar geleden fietste ik door de duinen van Oostvoorne, wachtend op een telefoontje van BMC. Hermen was net predikant geworden in Oudenhoorn, en ik had gesolliciteerd op de functie van interim-medewerker: een soort van manusje van alles die uitgezonden kan worden naar alle onderdelen van de overheid waar maar extra handjes nodig zijn. De afwisseling leek me wel wat, en er hoorde ook een soort van opleidingstraject bij. Een half jaar later was ik trainee. We voelden ons heel wat – het jonge elitecorps van BMC, de adviseurs en managers van morgen.

Nu heb ik altijd een gezond wantrouwen gehad tegen alles wat te maken heeft met management. Een manager, die gebruikt zinnen als ‘win-win situatie’, ‘binden en boeien’, ‘denk niet in problemen, maar in uitdagingen’ en ‘investeren in je persoonlijke ontwikkeling’. Holle frasen, vond ik het. Laat mij nou maar gewoon mijn werk doen. Maar aan die persoonlijke ontwikkeling viel als trainee niet te ontkomen. Vanaf het begin werd ons gevraagd om doelen te formuleren voor onze ontwikkeling. Waar wil je staan over vijf of tien jaar? En hoe ga je dat bereiken? En die doelen moesten SMART zijn: specifiek, meetbaar, haalbaar, relevant en tijdgebonden. Elk halfjaar leverde ik een nieuw persoonlijk ontwikkelingsplan in.

Naar Afrika gaan en daar lesgeven op een theologische universiteit stond nooit in mijn persoonlijke ontwikkelingsplannen, en ook niet in mijn personal brand. Maar van het nadenken over wat je wilt in je leven en dat zo concreet mogelijk beschrijven heb ik wel veel geleerd. Wat je doet met je opleiding en in je werk is niet iets wat je zomaar overkomt; je hebt er zelf iets over te zeggen. Het geeft een gevoel van controle om dat op te schrijven: als ik het wil en als ik er hard voor werk, dan kan ik van alles worden.

Toen ik het met mijn vrouwelijke studenten, die nog bezig zijn met hun middelbare school diploma, had over de problemen waar ze tegenaan lopen, dacht ik weer aan mijn persoonlijke ontwikkelingsplannen. Hun omstandigheden zijn vaak veel lastiger dan van een Nederlandse trainee. Wat heb je aan een ontwikkelingsplan als je op je 21ste al de enige kostwinner van de familie bent? Als problemen rond financiën en gezondheid soms onoverkomelijk zijn?

En toch gun ik hen het gevoel dat dromen werkelijkheid kunnen worden. Die stip aan de horizon waar je graag naar toe zou gaan – hoe zou je daar moeten komen? Wil je op eigen benen staan, geld verdienen, een studie afronden: mooi! Hoe ga je dat doen? Er zijn allerlei mensen die je kunnen helpen, maar uiteindelijk moet jij het werk doen. Ik heb mijn studentes laten oefenen met het maken van SMART-doelen en met het bedenken aan welke doelen zij in de komende zes maanden willen werken. Examens halen: prima – maar wat ga je daarvoor doen? Op de laatste dag van de tweeweekse sessie hebben ze hun doelen gepresenteerd en hebben we ze samen ondertekend.

Misschien komt er van alles tussendoor en komt er van de doelen niet veel terecht – dat kan. Voor mij was de reactie van de studentes op het programma al genoeg: “Ik zag het helemaal niet meer zitten met de studie. Door deze lessen over doelen stellen, heb ik het gevoel dat ik me weer kan focussen. Ik ben erg bemoedigd.” De vrouwen voelen zich empowered, iets meer als kapiteins van hun leven in plaats van drijfhout dat heen en weer geslingerd wordt in de branding. En dat geeft mij het gevoel dat ik niet alleen mijn werk, maar ook iets goeds gedaan heb. Dus: bedankt, BMC, voor alle managementtaal en alle nadruk op persoonlijke ontwikkeling. Ik heb er veel van geleerd en kan dat nu doorgeven aan een volgende generatie op een ander continent!

2 thoughts on “Bedankt, BMC!

Geef een reactie

