Echt geloof, echte liefde en echt geluk

De ‘prosperity gospel’ (welvaartsevangelie) is een verschijnsel dat mij hier aan het nadenken zet: het lijkt zo onecht! De middelen die gebruikt worden, lijken onecht: als je maar veel geld geeft aan de dominee, als je altijd maar positief denkt en nooit laat merken dat je twijfelt, dan kom je er wel. Dat wat ze willen bereiken, lijkt zo onecht: een luxe auto, een duur maatpak en bakken met geld. En daarmee lijkt het hele geloof mij onecht. Een gedachte daarover wil ik hier graag met jullie delen.

Gedachten in beeld

Als je een dokter aan je bed krijgt, dan wil je niet dat hij zijn medische examens heeft gehaald doordat hij veel geld aan zijn dominee gegeven heeft, waardoor God ingreep en hem voldoendes liet halen. Je wilt niet dat de dokter zijn medische examens gehaald heeft, doordat hij zo goed is in positief denken, waardoor hij zelfvertrouwen uitstraalde en mensen hem lieten slagen. Je wilt niet dat hij zijn examens gehaald heeft, doordat hij zichzelf zo goed kan verkopen, doordat hij zulke mooie portfolio’s kan maken. Je wilt dat hij zijn examens gehaald heeft door hard te studeren en veel medische kennis op te doen.

En stel dat de dokter dan hard gestudeerd heeft, dan wil je niet dat hij dat gedaan heeft om later veel geld te kunnen gaan verdienen. Je wilt niet dat hij studeerde om later veel status te krijgen, of om veel macht te krijgen.

Je wilt dat de dokter aan je bed vroeger hard heeft gestudeerd voor zijn medische examens en vanuit de juiste intenties – om mensen te kunnen helpen bijvoorbeeld.

Daar ga ik vanuit tenminste, al kun je in het geval van de dokter aan je bed ook denken: ‘Het maakt me niet uit wat voor methodes hij gebruikt om resultaten te halen; het maakt me niet uit wat voor intenties hij heeft, als hij nu maar resultaten haalt, als hij mij nu maar beter maakt!’ Je haalt dan de middelen en de bedoelingen aan de ene kant, en de resultaten aan de andere kant uit elkaar.

Ik denk dat er ook gebieden zijn waar dat niet kan, zoals bij liefde, bij geluk en zoals bij geloof. Als je van iemand houdt doordat je de aanwijzingen uit een weekblad hebt gevolgd of omdat je in een opvoedboek leest dat het moet, dan is het geen echte liefde. Als je van iemand houdt, om geld of aanzien te krijgen, dan houd je niet echt van iemand.

Als je gelukkig bent, doordat je een stappenplan uit een zelfhulpboekje hebt gevolgd of anti-depressiva hebt geslikt, dan is dat geen echt geluk. Als je gelukkig wilt zijn, omdat gelukkige mensen rijker en succesvoller zijn, dan vind je geen echt geluk.

Als je gelooft door middel van een truc – je doet bijvoorbeeld eerst alsof je gelooft en dan ga je vanzelf geloven, of doordat je de antwoorden op moeilijke vragen over geloof uit je hoofd hebt geleerd, dan geloof je niet echt. Als je gelooft, om er veel geld voor terug te krijgen of vanwege de sociale contacten, dan geloof je niet echt.

Echt geluk bereik je alleen maar met geluk en om geluk. Echte liefde bereik je alleen maar door liefde en vanwege liefde. Echt geloof bereik je alleen maar door geloof en om geloof. De middelen, de bedoeling en het resultaat kun je daarin niet uit elkaar halen. Bijvoorbeeld de prosperity gospel doet dat wel, maar het gebeurt ook in allerlei zelfhulpboeken en pogingen geloof toegankelijk te maken.

Dit is nu zomaar een losse gedachte. Ben ik te streng? Kan iemand mij helpen om dit verder te ontwikkelen?

One thought on “Echt geloof, echte liefde en echt geluk

  1. Best Hermen,
    Dit is nu een punt waar ik ook tegen aan stuit. En waarbij ik mij afvraag of dit het dan moet zijn. Alles wordt dan uit elkaar gerukt.
    In plaats van dat wij de maatschappij of jezelf toetst aan het Woord heb ik het gevoel dat je het Woord aan de maatschappij en jezelf moet toetsen. Dus het omgekeerde, los van wat er staat.
    Dan zou je pas over liefde, geluk en geloof kunnen spreken. Terwijl ik niet anders kan dan mijzelf en de maatschappij toetsen aan het Woord en niet omgekeerd.
    Je hebt lief om lief te hebben, je gelooft om te geloven en je bent gelukkig om het geluk.
    Het een kan niet zonder de ander. Dat zou het zelfde zijn dat er een bloem is zonder steel of wortel.
    Groeien kan alleen wanneer er een wortel is en grond waarin deze zich kan vastzetten.
    Dank je voor jouw aanzet, hierdoor ga ik de dingen weer dieper zien dan ik al deed.
    groet, Gerarda

Geef een reactie

