Mosi-oa-Tunya

Mosi-oa-Tunya: de mist die dondert – dat is de Zambiaanse naam voor de Victoriawatervallen. Afgelopen weekend hebben we zelf kunnen ervaren hoe goed die naam klopt. Het geraas van de watervallen is van verre te horen en de wolk van mist die erbij ontstaat is kilometers ver te zien. Aan het einde van de regentijd is de hoeveelheid water dat valt het grootst, en de zichtbaarheid van de watervallen door de mist het minst.

Victoria Falls

 

Dat maakt ze overigens niet minder indrukwekkend! Over een lengte van1700 metervalt het water van de rivier de Zambezi zo’n100 meternaar beneden.

We trotseerden de ‘mist’ – het voelt meer als een waterspuit die van alle kanten op je gericht is – in een gehuurde poncho. Die houdt een groot deel van het water tegen; en de rest droogt wel weer op in het zonnetje.

Het is een heel gek gezicht: een ogenschijnlijk rustige rivier die ineens ophoudt.

Nu de rivier hoog staat haal je het niet in je hoofd om even te gaan zwemmen of naar de andere kant van de watervallen te gaan lopen, maar als er in het droge seizoen bijna geen water is, kan dat wel.

 Aan de onderkant van de watervallen heet het niet voor niets de ‘Boiling Pot’.

Het pad naar de Boiling Pot loopt door een paradijselijk regenwoud, dat hier is ontstaan door het vochtige microklimaat.

Dit weekend was het volle maan. Bij een heldere hemel is het dan mogelijk om de maanregenboog in de waterdamp te zien. Zaterdag was het bewolkt, maar op zondagavond hadden we nog een laatste kans – en inderdaad: met de maan achter ons zagen we een bleke regenboog in het duister. Het fototoestel zag ‘m helaas niet…

Voor de gelegenheid waren de kraampjes waar souvenirs verkocht worden ook maar open gebleven. We hebben al een beetje ervaring met markten voor beeldjes, maskers en ander houtsnijwerk, maar de verkooptechniek hier is nog een graadje assertiever. Op rommelmarkten houd ik ervan om langs de verschillende stalletjes te lopen als een echte Nederlander: wel kijken, niet kopen. Pas als ik een half uur later nog aan dat ene boek of die leuke vaas denk, ga ik terug om ‘m aan te schaffen. Zo werkt het hier dus niet. Voor elke verkoper lijk ik de laatste kans van de dag om geld te verdienen (en misschien is dat ook wel zo). “Hello madam! How are you? Kijk eens naar mijn mooie waar! Is dit niet een prachtige armband? En wat denk je van dit beeldje? En deze saladeschaal?” 

Het enthousiasme van de verkopers wordt alleen maar groter als je iets van één van hen koopt. “Ik ben John, uit het dorp. Ik weet dat je al iets gekocht hebt en eigenlijk weg wilt gaan, maar ik wil je alleen maar iets laten zien. Mijn grootvader is 93 en hij maakt prachtige beeldjes, kom met me mee en ik laat het je zien.” “Nou goed dan…” “Ga zitten!” “Nee, ik blijf liever staan.” “Nee, je moet gaan zitten, dat is respect, dan hoort bij onze cultuur” De grootvader van John blijkt precies dezelfde beeldjes te maken als we bij de andere verkopers hebben gezien. Met veel moeite slaag ik erin om toch weg te komen. Ik denk dat ik zelfs meer zou kopen als niet elke verkoper mij persoonlijk zijn waar zou laten zien, maar ja…

3 thoughts on “Mosi-oa-Tunya

  1. Wauw! Wat een fantastische foto’s en een onvergetelijke ervaring! Genietze! Maar dat doen jullie volgens mij wel 😉

  2. Bizonder om zo mee te kunnen kijken en lezen op zo’n afstand bij ons vandaag.
    Een hartelijke groet
    Neeltje Stigter

  3. Je laat ons leuk meekijken naar jullie belevenissen in Zambia, erg lezenswaardig en mooie foto’s. Nu dus een bezoek aan “Vic Falls”. Om jaloers van te worden. Maar dat zal ik niet doen, dank dat je ons laat meegenieten!
    hartelijke groet,
    Mirjam Boswijk

Geef een reactie

