Vrouwen, marcherende jongens en (alweer) mannen met een waterpas

“Happy Women’s Day!”, krijgt Johanneke vanmorgen toegewenst door de vrouw van een collega. We komen haar tegen wanneer we aan onze ochtendwandeling beginnen. Het is hier vandaag een vrije dag. We hebben gehoord dat er ook vrouwen-marsen zijn vanmorgen, maar we komen geen marcherende vrouwen tegen. Vandaag kunnen we even bijkomen van een drukke week: met nog een vrouwendag, wel marcherende jongens en veel mannen met een waterpas.

Een kerk vol met vrouwen!

Afgelopen vrijdag was het (vrouwen-)wereldgebedsdag. We vierden dat de afgelopen jaren in Oudenhoorn – het was altijd al bijzonder dat ze dan dezelfde dienst hadden bij Johannekes ouders in Duitsland, maar hier is het toch nog extra speciaal! Vrouwen uit Maleisië hebben dit jaar de liturgie gemaakt. Hier in Zambia blijkt wereldgebedsdag een nationale happening. Het wordt georganiseerd door alle kerken samen in de Anglicaanse kathedraal, en zelfs de president van Zambia was er dit jaar bij: hij deed een bijbellezing. Alle kerken hadden een koor meegenomen, dus de dienst duurde wel ruim drie uur.

Een drie uur durende kerkdienst is nog niks vergeleken bij zondag, toen we hier in de compound (arme wijk) bij de campus naar de kerk gingen. We zijn voor half negen in de kerk en staan pas om kwart voor één weer buiten. De Boys Brigade van de kerk moet voor het nieuwe jaar worden geïnstalleerd. Jongens van klein tot groot met sjerp en Frygische muts marcheren onder tromgeroffel de kerk in. Er wordt druk gesalueerd, veel jongens maken promotie en krijgen extra strepen op hun mouw of een andere stropdas om, en iedereen krijgt persoonlijk een nieuwe lidmaatschapskaart voor dit jaar overhandigd. Ze zijn er uren zoet mee, en wij als toeschouwers dus ook…

Damtoernooi

Na een snelle lunch ga ik weer terug naar de compound, dit keer om wat dammers op te halen. Op zaterdag begon het damtoernooi om een Zambiaanse vertegen-woordiger voor het Afrikaans kampioenschap dammen aan te wijzen. Al kan ik mij als Nederlander niet kwalificeren, doe ik toch ook maar mee. We spelen in een nog onaf sportcentrum dat door Japan gedoneerd is.

– Misschien kun je aan dat doneren zien dat Japan een ‘Westers land’ is. China bouwt ernaast een groot complex, maar dat is gewoon voor henzelf. Niemand weet wat er achter de grote, roze muur met Chinese letters gebeurd. “Misschien graven ze wel een tunnel naar China”, heb ik al verschillende mensen horen grappen.

Op zaterdag plaats ik mij voor de tweede ronde van het damtoernooi; en op zondag word ik na een lange, vermoeiende dag tweede. Met de auto die we van het college lenen, breng ik een aantal dammers weer naar huis. Gisteren is de eigen auto die we gekocht hebben, officieel op onze naam overgeschreven. Dat kostte weer verschillende dagen bureaucratie… Kantoor in, kantoor uit, nog een stempel, nog een keuring en een formulier, nog iemand die graag een bijdrage voor zijn lunch wil… Het lijkt zo te werken dat je een willekeurig kantoortje binnenstapt en dan vraagt waar je zijn moet. Bij sommige  kantoortjes zit een soldaat of soldate met een geweer op schoot bij de deur, dan vraag je die eerst of je naar binnen mag. Maar het is gelukt! Volgende week woensdag brengen we de huidige eigenaar van de auto naar het vliegveld en dan hebben we onze eigen Landcruiser.

Bouwvakkers - met waterpas!

Behalve met bureaucratie ben ik deze week ook druk met mannen met waterpassen. Op ons college is niet zoveel ondersteunend personeel, dus krijgen docenten ook allerlei taken toebedeeld. Ik zie toe op de bouw van een nieuw huis op de campus. De architect heeft me uitgelegd dat ik moet kijken of de muren wel haaks staan en of ze de cementlaag tussen de blokken niet te dik maken. Die cementlaag dat is wat de mannen met waterpas doen: het zijn de blokleggers of metselaars. Iemand legde me uit dat het een populair beroep is in Lusaka, omdat er veel gebouwd wordt en je alleen een waterpas nodig hebt om jezelf te kunnen verhuren als bloklegger. Zij hebben geen vrije dag vandaag, dus ik ga nog maar eens kijken hoe ze het vandaag doen.

3 thoughts on “Vrouwen, marcherende jongens en (alweer) mannen met een waterpas

  1. Wat ontzettend leuk dat je nu ook al met een waterpas aan de gang moet ;-), lijkt me een mooie toegevoegde waarde van je opdrachten daar…. iets in de geest van waterputten en hout hakken…

Geef een reactie

