Het nieuws volgen…

In Nederland gingen we slapen met ‘Met het oog op morgen’ en werden we weer wakker met het nieuws van Radio 1. Eén van de dingen die heel anders zijn hier in Zambia, is het volgen van het nieuws. Het nieuws uit de wereld; het nieuws uit Nederland.

Het is onwerkelijk om zo ver weg te zijn van… huis, zeg ik dan toch maar. Als ik op Internet lees over storm en wateroverlast in Nederland, is het net of dat niet nu is, alsof het nieuws is van een half jaar geleden, of zoals wanneer je terugkomt van een vakantie en nog even de kranten doorbladert van de weken daarvoor. Het is zo anders dan alles hier en nu om ons heen dat het haast niet echt kan zijn.

De wereldontvanger bij ons bed

Met e-mail en Skype is Nederland heel dichtbij – ik heb met sommigen in Nederland nu meer contact dan toen ik nog daar was – maar toch maakt de dagelijkse omgeving, vooral het weer ook, het ook heel ver weg. Op de Wereldomroep hoorden we een stukje over een wijk in Nijmegen. Toen dacht ik onwillekeurig: ‘daar was ik wel eens om deze tijd’, maar ‘deze tijd’ dat is dan hartje zomer: ik was daar wel eens in hartje zomer. Zo voelt het hier nu kennelijk, en dat is het eigenlijk ook gewoon.

Het nieuws in Nederland lijkt niet van nu, en het nieuws hier in Zambia daar zijn we ook nog niet helemaal in thuis. Er is sinds een paar maanden een nieuwe regering en alles lijkt te gaan om de vraag of de huidige regering de vorige te veel of juist te weinig vervolgt voor corruptie. Maar er lijkt nog zoveel meer mee te spelen. En zoveel partijen nemen er stelling in, waarvan ik niet precies begrijp waarom – ook allerlei kerken trouwens…

Het nieuws uit Nederland is onwerkelijk, het nieuws van hier kan ik nog niet goed plaatsen. Het nieuws dat we horen op de BBC-Worldservice over de voorverkiezingen in de VS, dat voelt wel vertrouwd! Dat is gewoon ouderwets nieuws luisteren, van een land waarmee ik klimaat en omgeving toch al nooit deelde en waarvan ik wel genoeg denk te weten om dingen te plaatsen. Gek hoor…

Geef een reactie

