Eerste indrukken

Wat is de geur van Afrika? De eerste lucht die ik in Zambia opsnuif proeft naar de regen – en dat bij een blauwe lucht en 25 °C. Het tweede wat me opvalt, onderweg van het vliegtuig naar de aankomsthal, is een enorme rode libelle, groter dan ik ooit heb gezien.

Het is druk op straat in Zambia

Ja, dit lijkt wel Afrika, denk ik. De kerstboom met blauwe, rode en groene lichtjes in de aankomsthal  ten spijt smelten alle gedachten aan donkere dagen en komend licht. Storm, kou en sneeuw – het is hier haast onvoorstelbaar.

Wat is de geur van Afrika? Onderweg naar de campus rijden we achter een volgeladen pick-up die een dikke, blauwe rook verspreidt. Even verderop ruiken we vers gemaaid gras waar mannen met machetes de berm aan het bijhouden zijn. “Er zijn geen machines”, zegt onze chauffeur. “Met machines heb je minder mensen nodig, maar zo kunnen er meer iets verdienen.”

Het is druk langs de weg. Fietsen, volgeladen met pakketten houtskool, zijn op weg naar de markt. Kleine veldjes worden bewerkt met een hak. Vrouwen zitten langs de weg in een klein stalletje of gewoon op de grond om tomaten, maïs of belminuten te verkopen. We rijden langs een gezin waarvan elk lid een levende kip bij de hals draagt. Er zijn zoveel meer mensen op straat dan in Nederland; en iedereen lijkt ergens naar onderweg.

Lusaka is een internationale stad. Op het vliegveld worden we welkom geheten door Chinese lettertekens; aan de universiteit kunnen we mandarijn leren spreken. Een rotonde is mogelijk gemaakt door steun van Japan en de Uzbekistan-Zambia tandartskliniek werft patiënten. De supermarkt is Zuid-Afrikaans; ik zie er voor het eerst een volledig gesluierde moslimvrouw.

De stroom valt wel eens uit, vertelt de rector. Soms maanden lang niet, en dan ineens weer een half uur of een uur. Load-shedding heet dat: als er piekbelasting is wordt een hele wijk even afgesloten van het elektriciteitsnet. We maken er ’s avonds meteen kennis mee. Onze hoofdzaklampen en het kooktoestel op een gasfles komen goed van pas, zodat we even later genieten van een diner bij kaarslicht.

Wat is de geur van Afrika? Nieuw en anders, spannend en uitdagend, overweldigend en ondernemend: dat zijn mijn eerste indrukken.

3 thoughts on “Eerste indrukken

  1. Dag Johanneke en Hermen,
    Leuk om jullie en jouw eerste indrukkken te lezen in je blog. Het moet inderdaad erg indrukwekkend zijn, om daar nu te lopen en je te bewegen. leuk zoals je het ordent onder het kopje van andere geuren.

    Ik ben benieuwd naar je vervolgblogs…

  2. Je eerste indruk gelezen.
    De geuren zijn ook al genoemd, Dan de kwalmende auto’s Het lijkt wat dat betreft prcies op Gambia. Daar zat ik destijds in het openbaar vervoer. Meestal uit Euroapa afgedankte auto’s met open ramen waar men uit hing op de bestemmingen aan te geven.
    Machines heeft men niet veel om in te zetten. Ookzoiets als in Gambia. We grote dag eb nacht passerende vrachtwagens. Machines hier en daar gezien. Meestal voort wegen aanleg door een Bijv. nederlandse firma. Fietsen met kleinvee. Ook al gezien in Gabia.
    Dan de verkoop van houtskool. Men kookt veel op houtskool. Verkoop langs de weg. Kost nogal veel kaphout. Mijn kokkin (Marian b Bajo) stookte op houtskool. Temperatuur bij het koken werd bepaald door water in het vuurtje te “gooien” an de stalletjes langs de weg Met daarbij de roepende verkoper. Net als in NL.. Vis en fruit werd ook zo verkocht. Vliegen kreeg je er bij. Ik kreeg vis met kop er nog aan. Mooie tanden incluis. Oo op de begane grond. Gambia was ook voor 90 procent moslim. De hele dag oproep tot gebed. Was volgens mij via een luidsprker of een disc. Slechte geluidinstallatie. Op het terrein was een kleine gebedsruimte. Zo nu en dan lette ik wel eens op de toegangspoort. Dat was wel ees lastig voor de portiers. Ik sloot dan de poort en gaf de mensen max. een half uur te bidden.
    De stroomuitval was ook in de Gambia (net als eerder in Nicaragua) een lastig iets. Vooral bij het uitvallen van de koelkast. Daar had men schakelklokjes, die er voor zorgden dat de koelkasten achter alkaar weer aansloege Alles in een keer aanschakelen kon leiden tot doorslaan van zekeingen.Ik begrijp dat je bij kaarslicht hebt gegeten.
    Ik wens jullie veel geluk bij het vinden van oplossingen.
    Het ga je goed.
    Je oom en tante in Enschede

  3. Ha Johanneke en Hermen,

    Ik geniet hier in de vroege ochtenddonkerte bij een kerstboom met de eerste natte sneeuw van jouw lichte woorden! Tot het volgende avontuur!

Geef een reactie

