De cruesli is op

Yoghurt is er nog…

De cruesli is op. Dat is misschien geen wereldschokkend probleem, maar  zo vlak voor ons vertrek zorgt het toch voor een dilemma. Volgende week woensdag vertrekken we naar Zambia. In één week krijgen we nooit een nieuwe zak op – ik weeg mijn cruesli altijd nauwkeurig af: 30 gram gaat in mijn yoghurt, Hermen mag wat meer. Een simpele rekensom leert dat na 7 dagen cruesli eten een kilopak nog niet half op is. Dus wat te doen? Nieuwe cruesli kopen? Of zoeken naar een alternatief ontbijt?

Is het heel gek dat ik mij dit afvraag? Mag je het wel over eten hebben terwijl je vertrekt naar Afrika? In Zambia heeft meer dan de helft van de inwoners wel eens niet genoeg te eten, en dan kom ik met mijn overwegingen over cruesli… Ach, ik wil me ook niet heiliger voordoen dan ik ben – en bovendien: eten is ook een belangrijk thema.

Vroeger thuis hadden we een duidelijke dagindeling, gebaseerd op verschillende eetmomenten. Om half tien ’s ochtends kwam mijn vader thuis voor de koffie, tussen twaalf en één voor de lunch en om drie uur was het weer tijd voor koffie. Om half zes was het avondeten en om acht uur ’s avonds, bij het journaal, nog een keer koffie. Zondag was een bijzondere dag, dan mochten we om half vijf chips. En dan de verjaardagen met taart: Schwarzwälder Kirsch, kwarktaart, Maulwurfhaufen – ja, wat betreft taart waren we vrij goed ingeburgerd in Duitsland. Het is dus niet gek dat ik ook deze periode wil accentueren met eten.

Hermen staat er wat anders in dan ik. “Wat wil je de komende week eten, nu we nog in Nederland zijn?”, vroeg ik hem. Hij vond het geen zinvolle vraag. Als we over een half jaar even terug zijn in Nederland kunnen we gaan eten wat we in Zambia gemist hebben; nu is dat nog niet te beoordelen. Een verstandig antwoord. Maar voor mij hoort bij afscheid nemen ook een laatste keer genieten van het hier vertrouwde eten. Stamppot boerenkool of worteltjes, maar ook ‘nieuwe Nederlandse klassiekers’ als shoarma en de afhaalchinees. Terwijl ik dit schrijf komt Hermen terug van de winkel. Met een pak cruesli.

2 thoughts on “De cruesli is op

  1. Johanneke , je weet me zlefs te raken met een pak crusli, chapeau! En ik zou toch zeker vanaf nu alle hollandse dingen eten die je maar eten wilt! Vergeet de kaas, speculaas en rode kool niet! Fijne reis alvast

Geef een reactie

