Ik vertrek

Soms kom ik al zappend langs programma’s als ‘Ik vertrek’ of ‘Grenzenloos verliefd’. En daar blijf ik dan wel eens hangen. Bijvoorbeeld bij een familie die uit de ‘ratrace’ in Nederland wil ontsnappen door een camping in Spanje te beginnen; of bij een meisje dat meteen wil emigreren naar haar lief in Griekenland.

Je kijkt ernaar en denk: oei. Pas nou toch op! Denk nou eens na! Hoe kom je erbij dat je het als campingeigenaar minder druk gaat hebben? En zou die mooie Griekse jongen niet elke vakantie een andere vriendin hebben? Met veel leedvermaak bekijk ik de gevolgen van zo’n naïeve beslissing om alles achter je te laten en te emigreren. Vaak valt het tegen: de camping komt niet af voor het toeristenseizoen begint en de mooie jongen is mooi voor op het strand, maar heeft geen geld of werk. 

En toch… de laatste maanden bekruipt me het gevoel dat mijn oordeel over die gelukszoekers wat te hard is geweest. Nu wij zelf gaan emigreren, vraag ik me af of onze situatie wel zo anders is. Natuurlijk: we krijgen betaald; er wordt veel voor ons geregeld; en we krijgen een goed voorbereidingsprogramma. Maar als een camera ons zou volgen en de interviewer zou vragen: ‘Ben je dan wel eens in Zambia geweest?’ Nou, nee. ‘En in Afrika dan?’ Nee, ook niet. – Misschien denkt de voorbij-zappende toeschouwer dan ook wel: oei. 

De vraag is of het mogelijk is je voor te bereiden op alles wat er op je pad gaat komen. Als we wel op vakantie waren geweest in Afrika, hadden we dan kunnen inschatten hoe het zou zijn om er te wonen? Ik betwijfel het. Als we precies zouden kunnen uitstippelen wat we daar gaan doen, zouden er dan geen verrassingen meer zijn? Lijkt me niet. Dus we laten heb maar zo. Ja, het is een grote stap en we kunnen het nu allemaal nog niet overzien. We gaan het avontuur aan – dat maakt het juist aantrekkelijk!

 

Geef een reactie

